Recensie: Kepler62 deel 4: Pioniers RECENSIE

Recensie: Kepler62 deel 4: Pioniers – Bjorn Sortland & Timo Parvela

Marie, Ari, Joni en de andere kinderen zijn na een lange, spannende ruimtereis aangekomen op de planeet Kepler62. Het is er prachtig: weelderig groen gras, een blauwe hemel, bergen, water…Maar is er ook leven, zoals op aarde? Ze gaan op ontdekkingstocht en ontdekken twee groepen levende wezens die elkaar bestrijden. Wat vinden zij van de kinderen? Veel belangrijker: wat doen de wezens met de kinderen? En waarom is er voor bijna ieder kind een ampul met tegengif en waarom kan alleen Marie de wapens gebruiken? Een boek vol vragen waarop de antwoorden niet echt gegeven worden en je blijft lezen in dit boek vol avontuur en mysterie.

In Kepler62 deel 4 Pioniers word je als lezer eindelijk meegenomen naar de planeet Kepler62. In deel 1 tot en met 3 staat alles in het teken van de voorbereidingen naar deze planeet. Maar in deel 4 landen de ruimteschepen eindelijk op deze planeet. Het verhaal wordt verteld vanuit hoofdrolspeelster Marie. Zij vindt het heel erg spannend om de nieuwe planeet te ontdekken en uit het ruimteschip te stappen. ‘De lucht is koel, zoals op een vroege zomerdag in Noorwegen. Is het vroege zomer? Of herfst? Hebben ze hier ook jaargetijden, zoals op aarde? En als het hier dezelfde tijd is als op aarde – hoe laat is het dan nu? Begint met ons een nieuwe tijdrekening.’

De auteurs Sortland en Parvela hebben in dit deel veel ruimte gelaten voor de gevoelens van de kinderen. Er overlijdt één van de kinderen, waardoor Pioniers meer is dan alleen maar een spannend avontuur. Marie had het op aarde niet gemakkelijk. Haar vader, directeur van een wapenfabriek, was nooit thuis en haar moeder leefde niet meer. Dat Marie de groep kinderen met wie ze op Kepler62 landt, ziet als haar familie, is ontroerend. ‘Hoewel ik deze mensen niet ken, lijkt het of ik eindelijk een familie gevonden heb die niet van me weg kan vluchten.’

Kepler62 Deel 4 Pioniers is, net zoals de voorgaande delen, een vlot leesbaar verhaal met veel dialogen. Het is een mooi vormgegeven boek door het glanzende papier, de prachtige mysterieuze en sfeervolle illustraties van Pasi Pitkänen, de afwisseling in achtergronden, waardoor de tekst in wit of zwart is afgedrukt en de verschillende lettertypes. De hoofdstukken zijn niet te lang en goed te behappen. Dit maakt het boek zeer zeker aantrekkelijk voor wat minder grage lezers vanaf 9 jaar.

Kepler62 4 - De pioniers

1  2  3  4  5

serie, avontuur, mysterie, sciencefiction, ruimtereizen, computerspelletjes, broers, vertaling, Noors, Fins
    Het vierde deel uit KEPLER62, een serie vol vriendschap, spanning en ontdekkingen. Want niets is wat het lijkt. Voor nieuwsgierige avonturiers vanaf 8 jaar.
    Na een spannende reis door de ruimte landen Marie, Ari, Joni en de andere kinderen eindelijk op de planeet KEPLER62e. Het is er prachtig: weelderig groen gras, een blauwe hemel, bergen, water … Algauw komen ze erachter dat ze niet alleen zijn op deze mooie planeet. Voorzichtig proberen ze contact te leggen met de onbekende wezens, maar dat is niet zonder gevaar. Wie kunnen ze vertrouwen?