Recensie: De dikke piraten van hiernaast RECENSIE

Recensie: De dikke piraten van hiernaast – Reggie Naus

De Geraniumstraat, waar Michiel woont met zijn ouders, ligt in een rustige buurt. Hij is dan ook erg verbaasd als hij op de eerste dag van de vakantie wakker wordt en hij ziet dat de nieuwe buren wel een erg bijzonder huis aan het bouwen zijn. Wanneer hij een kijkje gaat nemen, komt hij er al snel achter dat zijn vreemde buren piraten zijn! Ze hebben een zoon van zijn leeftijd, Billy, waar Michiel al snel vriendschap mee sluit en op die manier wordt de zomer een stuk minder saai dan hij had verwacht.

De leeftijdscategorie van zeven tot negen jaar wordt verwend met dit grappige en erg toegankelijke boek. Het is in feite een bundel van drie verhalen: ‘De piraten van hiernaast’, ‘Zwaarden en zweefmolens’ en ‘De ninja’s van de overkant’. Het eerste verhaal vormt het begin van de avonturen van Michiel en zijn buren. Het mooie is wel dat de personages allemaal groeien, misschien niet enkel en alleen op individueel vlak, maar als groep veranderen ze ook doorheen de verhalen. Daarbij komt ook dat de verhalen zeker in dezelfde lijn liggen, maar toch genoeg verrassingen herbergen om de lezer erg geïnteresseerd te houden. De piraten zijn erg flamboyant en hebben een heel eigen kleur in de verhalen. Waar je eigenlijk meer een negatieve sfeer verwacht is Reggie Naus er in geslaagd om dat helemaal om te keren naar een aimabel aandoende karakters. Zelfs Opa, met zijn haak en houten been, roept een soort liefde op.

De samenwerking met Mark Janssen zit daar natuurlijk ook voor iets tussen. De illustraties in De dikke piraten van hiernaast zijn erg levendig en, alhoewel het jammer is dat ze in zwart-wit zijn, vullen het verhaal bijzonder mooi aan. Er is de ruimte gegeven om ze paginavullend te maken en dat is zeker een goede keuze geweest, want nu is de aandacht van de lezer even volledig op de illustratie gericht zonder te neigen de tekst door te lezen. Voor je de pagina omslaat neem je alle details goed in je op en dat komt de leeservaring absoluut ten goede.

De dikke piraten van hiernaast is het soort boek dat ook een minder goede lezer met plezier zal willen doorbladeren. De schrijfstijl is erop gericht om kinderen vlot te laten lezen en ze het gevoel te geven dat ze dit aankunnen. Dat verschaft erg veel leesplezier en dat zal er dan weer voor zorgen dat het verhaal meer geapprecieerd wordt. De korte zinnen en overzichtelijke indeling van de bladzijden maken het een leeservaring die moeiteloos aanvoelt.

Reggie Naus levert met De dikke piraten van hiernaast een uiterst fijn leesbaar kinderboek af. Lessen worden geleerd op een speelse manier en ook al zullen piraten en ninja’s niet snel voorkomen in de normale buurten waar kinderen opgroeien, toch wordt al snel duidelijk dat het belangrijk is om voorbij uiterlijk te kijken. Het maakt niet uit hoe iemand eruit ziet of wat voor vooroordelen andere mensen mogen hebben, probeer altijd zelf je open blik te behouden en wie weet word je dan verrast. Een belangrijke boodschap die gecombineerd wordt met andere thema’s waar alle kinderen mee worstelen. De verhalen zijn bovenal dolkomisch, maar combineren dat met een liefdevolle warmte waardoor kinderen zich ‘thuis’ gaan voelen in het boek.

De piraten van hiernaast - De dikke Piraten van hiernaast omnibus

1  2  3  4  5

Op een dag hoort Michiel een hoop kabaal buiten. Als hij gaat kijken, gelooft hij zijn ogen niet: naast hun huis verrijst een houten bouwwerk dat nog het meest op een schip lijkt. En dat is nog niet eens het vreemdste. Zijn nieuwe buren zijn namelijk piraten!
    Michiel wordt algauw vrienden met Billy, de zoon van piratenfamilie Donderbus. Hij moet wel steeds uitkijken dat Roy de waakhaai hem niet te pakken krijgt. En Opa Donderbus kun je beter niet boos maken. Maar één ding is zeker: Michiel hoeft zich nooit meer te vervelen!

Deze dikke bundel bevat de eerste drie boeken uit de serie De piraten van hiernaast.