Recensie: De weg van de Shaolin RECENSIE

Recensie: De weg van de Shaolin – Bernhard Moestl

In De weg van de Shaolin neemt Bernhard Moestl je mee op weg naar innerlijke rust en zelfvertrouwen. Dit doet hij door middel van verschillende oosterse denkwijzen, voornamelijk die uit het Chinese klooster Shaolin, toe te passen op de hedendaagse realiteit. Hoe kan je jezelf krachtig opstellen in een wereld waarin je continu gemanipuleerd en beïnvloed wordt? Verdeeld over acht stappen legt hij een weg naar innerlijke kracht en doorzettingsvermogen door middel van de strijdloze overwinning.

“Het beste moment om een boom te planten was twintig jaar geleden. Het op één na beste moment is nu.” – Aleksej Araktsjejev, Russische Generaal.

Na vele jaren over het Aziatische continent te hebben gereisd, heeft Moestl veel geleerd over strijden, en dan voornamelijk de kunst van de strijdloze overwinning. Hoe je niet te laten misleiden en om in het ogenblik te leven. Door de weg van het terugwijken, onthaasting en onthouding van eigen verantwoordelijkheid, kan resulteren in het vinden van de weg naar zelfvertrouwen.

Moestl maakt veel gebruik van oude, voornamelijk Chinese, leerwijzen van monniken om de weg naar de strijdloze overwinning te onderbouwen. Dit spreekt voor zich; het klooster Shaolin, waar het boek naar vernoemd is, is een eeuwenoud klooster in de bergen in China. Desalniettemin beginnen de spreuken en monnikenverhalen op den duur te vervelen en maken het verhaal onsamenhangend. Dit is nog enigszins te redden doordat hij veel van die spreuken vertaald naar hedendaagse gebeurtenissen, waardoor het voor de lezer makkelijker te relativeren is.

Moestl weet een goede vertaalslag te maken tussen de leer van de (strijdloze) gevechtskunst en het leven van een gewoon mens. Zo vertelt hij in het hoofdstuk De Weg naar het Ogenblik, hoe mensen tegenwoordig op een heel prijzig concert met een smartphone het concert staan op te nemen, om vervolgens op een ander moment dat filmpje terug te kijken. Hoogstwaarschijnlijk hebben die mensen van zowel het concert als het filmpje niet kunnen genieten. Hij benadrukt hiermee hoe belangrijk het is om de tijd te nemen om terug te keren naar de basis, jij op dít moment. Want als je aan de voordeur een tijger aan het afweren bent, sluipt de wolf door de achterdeur naar binnen.

Moestl heeft De weg van de Shaolin bedoeld als een werkboek dat voor het ultieme resultaat vaker zou moeten worden opgepakt. Want alleen door er regelmatig mee bezig te zijn, kan de lezer zich de kunst van de strijdloze overwinning meester maken. Door alleen het boek te lezen steekt men er wel wat van op, maar “Het effect zou vergelijkbaar zijn met het lezen van een boek over gevechtstechniek zonder zelf fysiek actief te zijn.”. Door het verhaal verweven en aan het einde van elk hoofdstuk staan vragen die dwingen tot verder nadenken dan dat meeste mensen van zichzelf verwachten, het zijn zware vragen zoals “Wie kan een vrij persoon grenzen opleggen?”. Het idee is dat de lezer zichzelf bij elke nieuwe poging zich steeds verder uitdaagt na te denken waardoor de denkwijze zich ook steeds beter kan nestelen in het dagelijkse leven.

Het is dus geen zelfhulpboek waarin in acht stappen wordt uitgelegd welke gewoontes je jezelf moet aanmeten om innerlijke rust te ervaren. Moestl vertelt in geen enkele manier hoe hij vindt dat de lezer zou moeten denken of moeten handelen, het is volledig afhankelijk waar de lezer waarde aan hecht en denkt iets mee te kunnen. Het biedt de lezer stof tot nadenken waar de lezer zelf mee kan doen wat bij hen past. En daarmee pakt De weg van de Shaolin de ware basis van je zijn aan, als je die tijd en moeite in jezelf wilt steken.

De weg van de Shaolin

1  2  3  4  5

Vergroot je mentale weerbaarheid in acht makkelijk uit te voeren stappen
    De leer van de Shaolin laat ons zien hoe we door het aanspreken van onze innerlijke kracht en ons doorzettingsvermogen confrontaties en conflicten kunnen beheersen.
    Werk, gezin, de buitenwereld: elke dag worden we "aangevallen', gemanipuleerd en beïnvloed. We zouden dan graag adequaat reageren en ons krachtig opstellen, maar slechts enkelen zijn daartoe in staat. Het merendeel van de mensen bedenkt pas achteraf wat ze hadden moeten doen of zeggen.
    Bestsellerauteur en coach Bernhard Moestl (1970, Wenen) laat ons met behulp van De weg van de Shaolin in acht stappen zien hoe we onze tegenstanders kunnen inschatten, wat onze eigen kwetsbaarheden zijn en hoe we kunnen leren ons in het dagelijks leven beter staande te houden. Hij geeft cursussen aan topondernemers en is als coach op het gebied van bewustzijn en leiderschap verbonden aan verschillende Duitse internationale ondernemingen.