Recensie: Laat het een scheet? RECENSIE

Recensie: Laat het een scheet? – Nick Caruso

Welk dier gebruikt scheten om te communiceren? Of welk dier gebruikt scheten om zichzelf in beweging te brengen? Laat het een scheet? geeft het antwoord op de meest bizarre en originele vragen omtrent scheten in het dierenrijk. De hashtag  #doesitfart, die jaren geleden trending topic was op Twitter, is middels dit boek van de online omgeving gegroeid naar het offline leven. De scheetgeheimen van verschillende dieren, die overal op de wereld (en in verschillende tijdlagen in de geschiedenis) te vinden zijn, worden geopenbaard in dit boek. Tientallen biologen hebben hun armen uit de mouwen gestoken om elk een scheetje bij te dragen aan Laat het een scheet?. Vogels laten geen scheten, maar honden en katten kunnen het als de beste. En de dieren die communiceren middels een scheetje, zijn haringen. Met bijdragen van veel experts en met meer details dan je ooit dacht nodig te hebben over maar liefst tachtig diersoorten.

Laat het een scheet? geeft antwoord op al je brandende vragen over dierlijke gassen. Het boek heeft een minimalistische, maar belangstellingwekkende omslag. De omslag weergeeft de sfeer die de lezer aan de binnenkant van het boek vindt. Laat het een scheet? zelf heeft een fijn en handzaam formaat, ideaal om in de tas mee te nemen, onderweg te lezen of op het toilet. Iedere pagina heeft een eigen dier, waar de aandacht naartoe gaat. Dit zorgt ervoor dat Caruso Laat het een scheet? geschikt heeft gemaakt voor zowel korte als lange (toilet)bezoekjes.

Zoals hierboven al is genoemd, heeft Laat het een scheet? tientallen dieren als onderwerp. Ieder dier heeft een eigen bladzijde. De dieren die aan bod komen, kunnen overal op aarde gevonden worden. Er zijn dieren die in het water leven, vliegende dieren, op het land wonende dieren en zelfs prehistorische dieren. Daarnaast komen de eenhoorn en de mens ook aan bod. Caruso heeft hierin originele keuzes gemaakt, wat positief bijdraagt aan de inhoudelijke waarde van het boek. De balans tussen het aantal dieren dat wél scheten laat en het aantal dieren dat dat niet doet, is perfect. De lezer stoort zich niet aan een disbalans hierin.

Laat het een scheet? is geschikt voor zowel de jongere als oudere lezer. De tekst is uitdagend voor beide leeftijdsgroepen. Als de lezer zijn of haar hoofd erbij houdt, is de tekst prima te begrijpen en bij te benen. Echter: zodra de lezer even afgeleid is, dat is de lezer de draad kwijt. Gelukkig zijn de hoofdstukjes onwijs kort en wordt de draad vliegensvlug weer opgepikt.

Het handzame boek staat bomvol illustraties. Ook de illustraties zijn origineel en springen van de pagina’s. Toch zijn de illustraties niet allemaal even duidelijk. Het is soms even twee keer goed kijken voordat de lezer er een dier in kan onderscheiden. Wel passen de illustraties goed bij elkaar en zijn ze kenmerkend voor de illustrator. Net als het onderwerp van het boek, scheten, zijn de illustraties eigenzinnig en gedurfd.

Kortom: Laat het een scheet? is zowel inhoudelijk als wat de illustraties betreft origineel en gedurfd. De omslag weergeeft de binnenkant van het boek op een prima manier weer en krijgt als belangstellingwekker een voldoende. Caruso heeft een grote verscheidenheid aan dieren in het boek gegooid, waardoor de lezer een veelzijdigheid aan kennis opdoet over in hoeverre sommige dieren scheten laten.

Laat het een scheet?

1  2  3  4  5

Duizendpoten doen het, dinosaurussen deden het en jij doet het zeker!

Welk dier laat een scheet als hij schrikt? Welk dier beweegt zich voort door scheten te laten? En welk dier laat zulke stinkende winden dat de zwavelgeur die vrijkomt bij het bierbrouwen naar hem is vernoemd? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je in Laat het een scheet?: de ultieme gids van alles-wat-je-niet-wist-dat-je-wilde-weten over scheten in het dierenrijk.

Het begon allemaal met een simpele vraag op Twitter: "Laten slangen scheten?' In no time groeide de hashtag #doesitfart uit tot een internationale sensatie en waren tientallen biologen bezig met dit onderwerp. Wist je bijvoorbeeld dat octopussen het niet doen? En dat er meer onderzoek nodig is om uit te wijzen of spinnen het doen? Vogels doen het niet, maar zouden het wél kunnen en haringen doen het om te communiceren met elkaar. Met bijdragen van veel experts en met meer details dan je ooit dacht nodig te hebben over maar liefst tachtig diersoorten. Met dit boekje heb je altijd een antwoord op de prangende vraag: laat dit dier een scheet?