Recensie: Drie is te veel RECENSIE

Recensie: Drie is te veel – Martine Kamphuis

Drie is te veel is geschreven door Martine Kamphuis en het verhaal gaat over Olivier, Klaas en Maddie. Zij brengen hun zomervakantie door op Ameland. De drie zijn op zoek naar dingen die ze kunnen doen tijdens de vakantie. Wanneer Olivier een mysterieuze man ziet, besluit hij samen met Klaas en Maddie op onderzoek uit te gaan. Maar dat blijkt gevaarlijker te zijn dan eerst gedacht.

Drie is te veel is een luchtig en makkelijk boek. Het is duidelijk bedoeld voor de wat jongere lezers. Martine’s schrijfstijl is gemakkelijk en de hoofdstukken zijn lekker kort. Ieder hoofdstuk is geschreven vanuit een ander perspectief van een van de drie hoofdpersoon. Dit zorgt voor een goede afwisseling en je aandacht wordt op deze manier ook vastgehouden.

Het verhaal is leuk bedacht en je leest vanuit het perspectief van de kinderen. Hierdoor is alles heel dramatisch en dit zorgt ervoor dat het voor lezers van dezelfde leeftijd als de hoofdrolspelers een heel spannend boek is, waar ze helemaal in op kunnen gaan. Soms is het boek wat onrealistisch, maar dit kan het verhaal ook juist grappig maken om te lezen.

Er worden wel veel duidelijke hints gegeven over het mysterie in het verhaal. Al vanaf het begin krijg je deze hints. Het is leuk om zelf te bedenken wat er gaat gebeuren met behulp van de hints. Maar doordat ze zo duidelijk zijn is het einde helaas niet echt verassend. Overigens is het slot nogal gehaast, wat jammer is.

Verder heeft Drie is te veel wel een goede mix tussen spanning en ontspanning. Het is daarom het perfecte boek om te lezen in de zomervakantie. Het boek heeft maar ongeveer 150 bladzijdes. Je kan het dus zo uit hebben en doordat het boek zo gemakkelijk leest, hoef je niet te veel na te denken tijdens het lezen. Dit is nog een reden waarom het een ideaal boek is voor jonge tieners.

Kortom, Drie is te veel is een luchtig, spannend en fijn boek om te lezen. Drie is te veel heeft korte hoofdstukken, verschillende perspectieven en de schrijfstijl is ook fijn, waardoor het een gemakkelijk boek is om te lezen. Veel dingen in het verhaal worden gedramatiseerd, wat het boek minder realistisch, maar wel grappiger maakt. Ook worden in het verhaal veel hints gegeven, waardoor het mysterie niet zo spannend is als dat het had kunnen zijn. Al deze aspecten maken van Drie is te veel wel een ideaal boek voor jonge tieners.

Drie is te veel

1  2  3  4  5

Een spannend avontuur op Ameland. Voor kinderen vanaf 10 jaar.

De hele vakantie op Ameland doorbrengen? Daar heeft Olivier echt geen zin in. Maar als hij bij een souvenirwinkel een man ziet die zich vreemd gedraagt, belooft de vakantie toch nog spannend te kunnen worden. Hij ontmoet Klaas en Maddie, twee dikke vriendinnen die ook op zoek zijn naar avontuur. Eigenlijk heeft Maddie niet zo'n zin om Klaas met Olivier te moeten delen, maar haar nieuwsgierigheid naar de mysterieuze man is groter. Met zijn drieën gaan ze op onderzoek uit. Al snel blijkt dat dit niet zonder gevaar is…