Recensie: De geur van groen RECENSIE

Recensie: De geur van groen – Pamela Sharon

In De geur van groen volgen we Raaf, een 16-jarig meisje. Ze houdt van lezen en maakt veel plezier op school en daarbuiten met haar beste vriendin May-Lin. Het enige waarin haar leven verschilt van leeftijdsgenoten, is dat ze blind is. Haar moeder is heel beschermend over Raaf, maar May-Lin zorgt ervoor dat ze van de wereld kan genieten en dat ze zelfs de kleuren kan ruiken, voelen en proeven. Na een onverwachte gebeurtenis is de wereld rondom haar weer helemaal zwart… en weet Raaf niet hoe ze verder moet.

De geur van groen van Pamela Sharon barst van de originaliteit. Niet alleen het feit dat het hoofdpersonage blind is zorgt daarvoor, maar ook de verhaallijn op zich is verrassend. Je mond zal soms letterlijk openvallen van verbazing, aangezien er af en toe onverwachte problemen optreden die Raaf het leven moeilijk maken. In boeken voor jongeren is een verhaal vaak voorspelbaar, maar daar is hier geen sprake van.

Onder meer door die onverwachte wendingen is het boek een rollercoaster van verschillende emoties. Niet alleen Raaf beleeft die emoties, maar als lezer word je helemaal meegesleurd en voel je ook mee met de andere personages. Pamela Sharon heeft een vlot en aangrijpend verhaal geschreven, dat zowel jongeren als volwassenen week zal maken vanbinnen.

De laatste tijd verschijnen er wel meerdere Young Adult-boeken waarbij diverse personages een hoofdrol spelen, waardoor je heel wat kan leren over een ander. Dit boek past perfect in dat rijtje. Je leert hoe een blinde zijn leven leeft met de nodige aanpassingen en wat desondanks moeilijk blijft. Zo heeft Raaf een mobieltje met een spraakfunctie, een stok waarmee ze al lopend haar omgeving aftast (al gebruikt ze die niet graag) en gebruikt ze haar laptop op school waar haar handboeken kunnen worden voorgelezen. Het is heel interessant om die aanpassingen te leren kennen. Ik ben er zeker van dat jongeren die dit boek lezen, met meer begrip zullen reageren als ze een blind persoon tegenkomen.

Naast Raaf komen er natuurlijk nog andere personages in het boek voor. Ze zijn stuk voor stuk leuk om over te lezen en echt een toevoeging aan het verhaal. De hoofdpersonages maken ook grote evoluties door in het boek, waardoor er belangrijke boodschappen en conclusies worden doorgegeven aan de lezer.

Hoewel Raaf blind is, spelen kleuren een belangrijke rol in het verhaal (zoals je misschien al van de titel kan afleiden). Pamela Sharon beschrijft kleuren door middel van de zintuigen van Raaf (geur, tast, smaak…) en dat zorgt voor erg bijzondere maar mooie vergelijkingen. Die beschrijvingen doen je nadenken over jezelf en laten je het uitzicht van kleuren veel meer waarderen.

De geur van groen van Pamela Sharon is een vlot en aangrijpend Young Adult-boek over een blind meisje. Het is onmogelijk om geen traantje weg te pinken bij dit prachtige verhaal!

De geur van groen

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Raaf is een gewoon meisje van zestien. Ze houdt van verhalen en is dol op haar beste vriendin May-Lin. Het enige wat haar leven anders maakt dan dat van de meeste tieners, is dat ze blind is.
    Gelukkig vertelt May-Lin haar hoe kleuren ruiken en voelen. Zij creëert daarmee een wereld voor hen samen. Dan gebeurt er op een dag iets wat Raafs leven helemaal op zijn kop zet en alle kleuren laat verdwijnen. In een wereld die niet alleen haar kleur maar ook haar glans kwijt is, moet Raaf haar eigen weg zien te vinden.