recensie: Het dikke kriebelbeestjes boek RECENSIE

Recensie: Het dikke kriebelbeestjesboek - Marianne Busser & Ron Schröder

In de tuin, natuur, maar soms ook in je huis kom je allerlei kleine beestjes tegen, zoals bijen, regenwormen, sprinkhanen of muggen. Soms vinden wij ze lastig omdat ze steken, maar eigenlijk zijn veel van deze kleine beestjes best nuttig. In Het dikke kriebelbeestjesboek, dat is geschreven door Marianne Busser & Ron Schröder, maak je kennis met heel veel van deze kleine beestjes. Het boek staat boordevol leuke versjes en weetjes over de allerkleinste dieren.

De teksten in het boek zijn van Marianne Busser & Ron Schröder, die samen al meer dan vierhonderd boeken hebben geschreven. De tekst is zeer toegankelijk geschreven en goed begrijpelijk voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Voor de jongsten is dit boek zeer leuk als voorleesboek en vanaf een jaar of 8 kunnen de kinderen lekker zelf in het boek lezen en bladeren.

In het prachtig vormgegeven boek staan heel veel leuke weetjes over de kleinste diertjes in de natuur, zoals: “Wist je dat een fruitvliegje per seconde wel tweehonderd keer met zijn vleugels slaat als hij rondvliegt?” En “Wist je dat regenwormen ervoor zorgen dat er extra veel lucht in de bodem kan komen, zo kunnen planten, struiken en bomen nog beter groeien.” Zo staan er bij alle beestjes in het boek wel drie of vier wist-je-datjes of weetjes, waardoor je op een speelse manier heel veel leert.

Het dikke kriebelbeestjesboek heeft een vrolijke en speelse lay-out, waardoor het boek erg aantrekkelijk is om door te bladeren. Het boek is opgedeeld in verschillende delen, de beestjes zijn in groepen ingedeeld en worden zo één voor één aan je voorgesteld. Aan elk diertje zijn twee pagina’s gewijd. Op deze pagina’s staat een prachtige tekening van het illustratorsduo ivan en ilia, de tekeningen zijn zeer gedetailleerd en kleurrijk. Daarnaast staat er op de pagina’s een versje of liedje over het beest en daaromheen verschillende weetjes. De versjes zijn vrolijk en grappig en aantrekkelijk om voor te lezen of zelf te lezen. Uiteindelijk kom je in het boek meer dan veertig beestjes tegen!

Naast versjes en weetjes staan er ook leuke activiteiten in het boek: Doe het zelf. Zo kun je een eitje van een galwesp in een potje doen en deze laten uitkomen. Ook krijg je tips om een mooi slootaquarium te maken, zo kun je zelf zien wat alle kleine beestjes onder water doen. Een leuke toevoeging, waardoor kinderen ook zelf kunnen ontdekken!

Dankzij Het dikke kriebelbeestjesboek van Marianne Busser & Ron Schröder, kunnen kinderen op een speelse en leuke manier kennismaken met heel veel kleine beestjes. Dankzij de prachtige illustraties van ivan en ilia komen de diertjes echt tot leven en is Het dikke kriebelbeestjesboek een heel aantrekkelijk kinderboek!

Het dikke kriebelbeestjesboek

1  2  3  4  5

Een grappig en leerzaam boek met daarin heel veel versjes en weetjes over insecten en andere kleine kriebelbeestjes. Zowel kinderen als volwassenen zullen zich verwonderen over alle bijzondere dingen die zich in de natuur afspelen. Want wie wist er bijvoorbeeld dat een huisvlieg proeft met zijn pootjes? Of dat een hommel zichzelf warm kan bibberen als hij het koud heeft?