Recensie: In zijn macht RECENSIE

Recensie: In zijn macht - Marc Cameron

President Jack Ryan is volop bezig met de voorbereidingen voor zijn ontmoeting met de Chinese president Zhao, ondertussen staat de wereld niet stil, integendeel; de ene aanslag volgt de andere haast op. Maar de aanslagen lijken op het eerste gezicht niet met elkaar in verband te staan. Tot er een USB-stick gevonden wordt waaruit blijkt dat de aanslagen wél met elkaar in verband staan. Zal het team het brein achter de aanslagen kunnen ontmaskeren in deze absurde race tegen de klok en daarmee alles redden wat de wereld lief is..?

Nadat de originele schrijver van de Jack Ryan-serie, Tom Clancy, overleden is, pakken diverse auteurs de pen op om verder te schrijven aan deze sidderende thriller-reeks. Ditmaal was het de beurt aan Marc Cameron, om In zijn macht te schrijven. Hoewel de Jack Ryan boeken eigenlijk een serie zijn, zijn de boeken ook prima los van elkaar te lezen.

Nadat het boek aftrapt met een bloedstollende en veelbelovende proloog, waardoor je een boek vol spanning en terreur verwacht, blijkt dit helaas toch niet helemaal waar te zijn. Marc Cameron heeft een enorm goed begin gemaakt aan dit verhaal, maar weet de spanning toch niet het hele boek door vast te houden, met als gevolg soms langdradige passages. Dit maakt het voor de lezer soms enorm lastig om het boek toch weer op te pakken om verder te lezen.

De ingewikkelde plot van In zijn macht draagt ook zijn steentje bij aan het feit dat het boek maar moeilijk terug op te pakken is als je op een gegeven moment gestopt bent met lezen. Meer dan eens verlies je als lezer compleet het overzicht in de verschillende verhaallijnen die door elkaar heen lopen en de vele verschillende personages waarmee je kennismaakt in het verhaal.

De personages uit In zijn macht zijn zowel bekende personages, waarmee je als lezer van voorgaande delen van de serie reeds kennis hebt gemaakt, als volledig nieuwe personages, die in In zijn macht voor het eerst hun introductie krijgen. De personages zijn wel ieder op hun eigen manier levensecht en boeiend, ze hebben allen een duidelijk karakter, maar door het teveel aan personages heerst er toch een soort verwarring waardoor je de personages toch niet altijd even snel herkent.

Ook het einde vond ik teleurstellend. Misschien omdat ik, zeker na zo’n extreem goede opening van het verhaal, er toch stiekem wel wat meer van had verwacht, maar vooral denk ik dat ik teleurgesteld ben doordat het einde zo opgedrongen voelt. Alsof er per direct een eind aan gemaakt moest worden, waardoor Marc Cameron niet de kans heeft genomen om alle informatie helemaal rond te breien en het verhaal op een juiste manier af te sluiten.

Marc Cameron heeft met In zijn macht een thriller neergezet die aanvoelt alsof je een actiefilm aan het kijken bent. Hoewel het plot iets té complex in elkaar zit, waardoor je gauw de draad kwijtraakt, zijn de verhaallijnen op zichzelf wel sterk en daardoor ben ik van mening dat hier iets beters uit had kunnen komen. Al met al heb ik wel genoten van deze Jack Ryan-thriller en kan ik ‘m zeker aanraden aan de Jack Ryan-fans.

Recensie: In zijn macht - Marc Cameron

Jack Ryan - Tom Clancy In zijn macht

1  2  3  4  5

Een aanval op een olieboorinstallatie in Tsjaad wordt gevolgd door een terreuraanslag op een Amerikaans oorlogsschip. Terwijl president Jack Ryan zich voorbereidt op een topontmoeting met de Chinese president Zhao, siddert de wereld onder het geweld van een reeks raanslagen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Maar wanneer op een afgelegen weg in Texas een auto aan de kant wordt gezet en een gestolen USB-stick wordt gevonden, blijkt er wel degelijk een verband te bestaan. De internationale verhoudingen komen nog verder onder druk te staan wanneer een Amerikaans spionageschip uit koers raakt in de Zuid-Chinese Zee en in Chinese handen dreigt te vallen. Aan John Clark en het team van de Campus de taak om het brein achter de aanslagen te ontmaskeren, voordat het te laat is…