Recensie: Gewist RECENSIE

Recensie: Gewist – Teri Terry

Kyla heeft geen verleden meer. Volgens de regering was ze vroeger een terrorist en daarom zijn haar persoonlijkheid en haar herinneringen verwijderd. Ze is Gewist, zodat ze een tweede kans kan krijgen. Kyla durft bijna geen pas verkeerd te zetten en ze moet zich aan strenge regels houden. Ze wordt in de gaten gehouden en één ding weet ze zeker; ze krijgt geen derde kans. Maar wanneer er steeds meer echo’s van haar verleden in haar hoofd deinzen, begint Kyla te twijfelen. Ze wordt voorgelogen, niets is wat het lijkt. Wie kan ze vertrouwen in haar zoektocht naar de waarheid?

Het grootste pluspunt van Gewist is het mysterie die schrijfster Teri Terry constant creëert. De lezer gaat steeds meer twijfelen aan wie te vertrouwen is en wie niet. Er doemen steeds nieuwe vragen op, waarvan sommige beantwoord worden en sommige onbeantwoord blijven. Daarnaast is de wereld die Teri Terry bedacht heeft erg origineel. Blijkbaar zijn er rond het jaar 2020 rellen uitgebroken, waardoor de regering de beveiliging op scherp heeft gezet. Kinderen kunnen gewist worden, als ze erge misdaden uitgevoerd hebben. Alle herinneringen en eigenschappen worden gewist, kinderen moeten zelfs opnieuw leren lopen. Ze krijgen een Levo, een band die een persoon uitschakelt wanneer ze agressief worden. Er zitten een aantal gaten in de wereld die Terry gecreëerd heeft, maar dit stoort niet per se. Het enige wat stoort is dat het vaak nét goed afloopt. Daarnaast zijn er veel factoren die precies goed in het verhaal passen, zoals de relatie tussen Kyla en een ander personage. Hierdoor voelen sommige gebeurtenissen en relaties onnatuurlijk aan. Vooral de relatie tussen Kyla en een gewiste jongen voelt erg geforceerd en zonder passie aan.

De personages veranderen naarmate het boek vordert. Hoofdpersonage Kyla komt steeds meer over zichzelf te weten, maar ook over de mensen om haar heen. Stukje bij beetje krijgt ze haar geheugen terug, en daardoor krijgt de lezer ook steeds meer stukjes van de puzzel. De lezer blijft gebrand om door te lezen, omdat doorlezen naar meer informatie leidt om het mysterie op te lossen. Daarnaast zijn er een aantal interessante onderwerpen die terugkomen in Gewist, namelijk het nature-nurture debat, terrorisme en politiek.

Hoofdpersonage Kyla is helaas niet het meest originele vrouwelijke personage in een Young Adult boek. Ze is op het eerste gezicht normaal en onopvallend, maar (natuurlijk) ze is toch anders dan de andere Gewisten. Kyla is aardig en slim, maar ze heeft verder geen eigenschappen die haar onderscheiden van andere hoofdpersonages in Young Adult boeken. Het vervelende is dat er een ander personage is, dat erg knap is en verliefd is op dezelfde jongen als Kyla, maar zij wordt direct erg negatief beschreven. Eigenlijk doet ze niks verkeerd, ze is alleen knap en verliefd op dezelfde jongen, maar doordat ze op een hatelijke manier beschreven wordt, kan de lezer niet anders dan haar haten.

Gewist bevat veel goede ideeën en elementen. Er is een originele wereld gecreëerd met spanning en romantiek. De uitwerking door schrijfster Teri Terry laat nog te wensen over, alsof ze teveel een concept wilde uitschrijven. Toch leest het boek Gewist als een sneltrein en is het een fijn tussendoortje!

Recensie: Gewist – Teri Terry

Slated 1 - Gewist

1  2  3  4  5

Kyla heeft geen verleden meer.
    Haar persoonlijkheid is uitgevlakt, haar herinneringen zijn voor altijd verloren.
    Ze is Gewist.
    Volgens de regering was ze een terrorist en verdient ze een tweede kans - zolang ze zich aan de regels houdt. Maar door Kyla's hoofd galmen echo's van vroeger. Ze wordt voorgelogen, niets is wat het lijkt. Wie kan ze vertrouwen in haar zoektocht naar de waarheid?

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan