Recensie: Nomade RECENSIE

Recensie: Nomade - James Swallow

In dit boek leren we Marc Dane kennen. Hij is geheim agent voor M16 en maakt deel uit van Operatieteam Zeven, roepnaam Nomade. Marc is geen veldagent, zijn talenten liggen meer bij de technische gedeeltes van de missies. Maar alles verandert voor Marc wanneer hij met zijn hele team op missie gaat. Er wordt een brute aanslag gepleegd, waarbij het hele team van Marc om het leven komt. Wanneer Marc vervolgens terugkeert naar het hoofdkwartier, wordt hij ervan beschuldigd zijn eigen team te hebben verraden. Hij kan niet anders dan alles op alles zetten om zijn naam te zuiveren en de verraders op te sporen. Gelukkig krijgt hij hulp van de Rubicongroep en dan voornamelijk van Lucy Keyes. Samen proberen ze niet alleen te ontdekken wie Marc en zijn team verraden heeft, maar ze proberen ook een terroristische aanslag tegen te houden in Amerika.

Als je van spionagethrillers houdt, is Nomade van James Swallow een boek dat je absoluut moet lezen. De spanning is vanaf de eerste alinea gelijk hoog en dit wordt alleen maar hoger naarmate het boek verder gaat. Bijna elke pagina is gevuld met actie. Dit zorgt ervoor dat het erg moeilijk is om het boek weg te leggen. Zowel Marc als Lucy zijn geloofwaardige personages. Wat Marc zo'n goed personage maakt, is toch wel zijn gebrek aan ervaring en zijn kwetsbaarheid. Hierdoor voelt hij aan als een echt persoon en wordt het verhaal realistischer. Lucy is echt het tegenovergestelde van Marc, maar ondanks dat ze verschillen als dag en nacht weet Swallow ervoor te zorgen dat ze een geweldig team zijn. Maar waar de personages realistisch overkomen, is dit niet het geval met de vechtscènes in Nomade. De manier hoe Marc zich keer op keer uit onmogelijke situaties weet te redden en dan elke keer net op het nippertje, met net niet dodelijke verwondingen, is onmogelijk te geloven. Dit kan een paar keer in een boek, maar in Nomade gebeurde het net iets te vaak. Maar ondanks de onrealistische vechtscènes zorgt de goed doordachte verhaallijn ervoor dat je door blijft lezen. Er zitten ook meerdere perspectiefwisselingen in het boek, maar dit wordt zeker niet op een verwarrende manier gedaan. Het zorgt er vooral voor dat je een goed beeld krijgt van het hele verhaal. Het is een verhaallijn die het zeker ook goed zal doen als actiefilm, maar dat is ook niet zo gek met de achtergrond van Swallow als scriptschrijver.

Nomade is een boek boordevol actie en Swallow zorgt voor genoeg wendingen in het verhaal die de lezers op het puntje van hun stoel zullen houden. De vechtscènes hadden wat realistischer mogen zijn, maar dat is dan ook echt het enige wat tegenviel. Dus zoals ik al eerder zei: hou je van spionagethrillers dan is Nomade zeker het lezen waard.

Recensie: Nomade - James Swallow

Nomade

1  2  3  4  5

Marc Dane is een MI6 field agent die thuis achter de computer werkt, maar als hij de enige overlevende is van een gewelddadige aanval op zijn team, bevindt hij zich plots middenin de actie. Wanneer alle bewijzen Marc als verrader aanwijzen, volgt een race tegen de klok om zijn naam te zuiveren. Terwijl hij eigenlijk niemand kan vertrouwen, moet hij gedwongen samenwerken met de Rubicon groep en hun leider Lucy Keyes, een ex-militair die weet hoe het voelt om een outsider te zijn. Een terroristische aanval dreigt en alleen Lucy en Marc kunnen die stoppen voor het te laat is.