• onze waardering

Recensie: Metropolis RECENSIE

Recensie: Metropolis – Philip Kerr

Vorig jaar overleed de Britse succesauteur Philip Kerr op amper 62-jarige leeftijd. Zijn oeuvre omvatte een beetje van alles, van non-fictie tot kinderboeken, maar de meeste roem verwierf hij toch met zijn personage Bernie Gunther, die opdook in maar liefst 14 thrillers.

Met Metropolis keert Kerr terug naar de beginperiode van Bernie Gunther, het Berlijn van 1928 waarin de opkomst van het nazisme duidelijk te voelen is en de herfst is ingetreden voor de Weimarrepubliek. De jonge rechercheur Bernie Gunther maakt promotie en wordt ingelijfd bij de Kripo (Kriminalpolizei) en verwerft zijn plaatsje in de ‘moordwagen’, de afdeling die moorden op de plaats delict gaat onderzoeken. Het bureau staat onder druk want Berlijn wordt geteisterd door een seriemoordenaar en de Joodse commissarissen slagen er maar niet in om de dader te vatten. Vier jonge prostituées werden gewelddadig om het leven gebracht en gescalpeerd. Als daarna nog eens een aantal veteranen van de Eerste Wereldoorlog worden vermoord, lijkt het erop alsof iemand Berlijn wil zuiveren van de gedegenereerde milieus van de stad. Bernie Gunther heeft zijn eigen theorieën en methodes en tracht de zaak op te lossen.

Kerr slaagt erin om naast een ingenieuze en fantastische thriller te schrijven, ook een realistisch en ontluisterend beeld te schetsen van het Berlijn van 1928. De decadente hogere milieus, de invloedrijke onderwereld en de naweeën van WOI zorgen voor een gespannen sfeer, aangevuld met de opkomende en overheersende nazi-ideeën en antisemitische gevoelens. In deze wereld moet het goed uitgebalanceerde personage Bernie Gunther op zijn tellen letten en laveren tussen de verschillende tegenstrijdige sympathieën en politieke overtuigingen. Philip Kerr slaagt erin om die verschillende ideologieën aan bod te laten komen en zo een donkere achtergrond te creëren van de misdadige wereld in de Duitse hoofdstad. Daarnaast refereert de auteur ook aan de artistieke wereld en rijkdom van het Berlijn van toen: filmmakers Fritz Lang en Thea van Harbou spelen een actieve rol, ook dadaïst Georg Grosz wordt ten tonele gevoerd en de ‘making of’ de Driestuiversopera van Brecht en Weill neemt een prominente rol in. Naast de uitvoerige aandacht voor een correcte en gedetailleerde historische achtergrond, besteedde Kerr in Metropolis ook veel zorg aan het schrijven zelf. Zijn stijl is uiterst precies, met soms complexe zinnen, waardoor de lezer in het begin wat geremd wordt. Eens er wat gewenning is aan de stijl, wordt het boek een pageturner zonder weerga.  Het boek opent met een triptiek van Otto Dix uit 1928, genaamd  Metropolis. Daarop staan de gedegenereerde milieus van Berlijn afgebeeld. Op dat schilderij heeft Kerr niet alleen zijn titel gebaseerd, maar ook zijn boek ingedeeld. Het werk bestaat namelijk uit drie delen die verwijzen naar de drie delen van het triptiek: Vrouwen, Verval en Seksualiteit – drie hoofdingrediënten van het verhaal.

Metropolis kan men zonder enig probleem lezen zonder de andere Bernie Gunther-thrillers te hebben gelezen. Deze postuum verschenen thriller zal liefhebbers aanzetten om nog meer te lezen over dit complexe en interessante personage. Kerr slaagt erin om een perfecte mix te brouwen van goed onderbouwde historische realiteit, gruwelijke fictie en ingenieuze verhaallijnen. De perfecte historische thriller.

Recensie: Metropolis – Philip Kerr

Bernie Gunther 14 - Metropolis

  • Onze waardering:

             
  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (0 stemmen)
  • Omschrijving:

    Berlijn, 1928, de nadagen van de Weimarrepubliek kort voordat Hitler en de nazi's aan de macht komen. Bernard Weiss, hoofd van de Berlijnse Kriminalpolizei, vraagt de jonge rechercheur Bernie Gunther om bij de KIA te komen – het hoofdbureau voor moordzaken. Bernies eerste opdracht is een meervoudige moordzaak. In een paar weken zijn vier prostituees op gruwelijke wijze gedood. Bernie heeft zich nog nauwelijks in de zaak kunnen verdiepen wanneer er een vijfde prostituee wordt vermoord. Tot dan toe heeft niemand veel interesse gehad in de slachtoffers, maar de vader van dit meisje is een beruchte Berlijnse maffiabaas die bereid is tot het uiterste te gaan om de moordenaar van zijn dochter te vinden.

    Dan begint er een nieuwe serie moorden: op kreupele oorlogsveteranen die moeten bedelen om aan de kost te komen. Het lijkt erop dat iemand zich tot doel heeft gesteld de straten van Berlijn te zuiveren van iedereen die niet perfect is.

     

     

Meer info

GERELATEERDE ARTIKELEN

  • How to: een geweldige recensie schrijven in 9 heldere stappen

  • Gezocht: nieuwe recensenten

  • Recensie: The Fault in our stars

  • Recensie: #Selfie

  • Ule

Aanbevolen voor jou:

Zoek in artikelen