Recensie: Het geheim van Leonardo Da Vinci RECENSIE

Recensie: Het geheim van Leonardo Da Vinci - Francesco Fioretti

Francesco Fioretti's Het geheim van Leonardo Da Vinci is het eerste boek dat in het Nederlands vertaald is van deze Italiaanse schrijver. Het is door Fioretti geschreven ter ere van de vijfhonderdste sterfdag van de grote kunstschilder en wetenschapper Leonardo Da Vinci (1452 – 1519).

In 1495 is Leonardo Da Vinci in Milaan, in dienst van hertog Ludovico Sforza, bijgenaamd De Moor. Hij is bezig met de fresco ‘Het laatste avondmaal’ in de kloosterkerk Santa Maria delle Grazie. Het werk wil niet echt vlotten, want zowel de Sforza’s en hun edelen zorgen voor oponthoud als Leonardo zelf, die steeds afgeleid is. Stiekem vindt Leonardo wetenschap veel interessanter dan kunst. Kunst brengt brood op de plank, maar nog belangrijker voor Leonardo: zijn kunst stelt hem in staat een opleiding te volgen, die hij als jongen niet heeft gehad. Zo maakt hij een deal met broeder Luca Pacioli, de beroemde wiskundige, om hem de geheimen van de wiskunde bij te brengen. Ze worden ook nog eens afgeleid als drie manuscripten door de jaren heen gestolen en hun vorige eigenaren vermoord, door Leonardo worden gevonden. Het voert allemaal terug naar een organisatie die een nieuw Byzantium wilde oprichten, een bedreiging voor de Kerk van Rome…

Wat te zeggen van dit boek Het geheim van Leonardo Da Vinci? Geschreven voor de 500ste sterfdag van de grote Leonardo Da Vinci, roept het nogal wat verwachtingen op. Persoonlijk begon ik er dan ook heel enthousiast aan. Als lezer constateer je dan al snel, dat Francesco Fioretti geen makkelijk, lekker weglezende manier van schrijven heeft. Hij tracht het semiwetenschappelijk te laten over komen. Hij brengt de geschiedkundige feiten en gebruikt ook aantekeningen van Leonardo Da Vinci zelf, uit zijn codex. Hij zet hele wiskundige formules neer en illustreert deze stellingen met codes, puzzels en cijfer combinaties. Allemaal overheen te lezen, als het je niet interesseert, maar zoals gezegd, het onderbreekt het verhaal en dat is niet prettig.

Het lijkt er verder ook op dat Francesco Fioretti niet wist of hij er een historische roman van moest maken over de roerige Renaissance periode, waarin de stadstaten van het huidige Italië met elkaar om de macht vochten en de gehate Fransen binnen gehaald werden of dat hij een verslag wilde maken over het leven van Leonardo Da Vinci of dat hij een mysterieuze thriller wilde schrijven. Het is zondermeer een rommelig geheel. Het eindigt er dus mee dat Francesco Fioretti in Het geheim van Leonardo Da Vinci geen van dit alles doet en het verhaal blijft dan ook op alle drie de fronten achter.

De geschiedkundige feiten worden gedurende het verhaal in vogelvlucht neergeschreven, terwijl het eigenlijk een erg ingewikkelde periode was, met grote hoofdrolspelers zoals Sforza in Milaan, De Medici in Florence en paus Borgia en zijn familie in Rome. Een Franse koning belust op macht; een koning van Napels en een opstandige monnik Savonarola en de listige Machiavelli, die ook nog even de vuurtjes opstookten. Daartussendoor probeert Leonardo da Vinci een podium te vinden voor zijn kunst, wat hem ondanks de concurrentie van vele goede kunstenaars, zoals o.a. Michelangelo, heel goed lukt. Zijn zoektocht naar kennis, lukt ook heel goed. Zijn tweestrijd of hij waardig genoeg is voor een bevoorrecht leven en eventueel liefde wordt aangestipt, maar net als de al dan niet fictieve beschrijving van de gedachten en emoties van Leonardo, blijft het allemaal in het midden hangen. Fioretti gaat niet echt de diepte in, net als bij de geschiedkundige feiten, krabbelt hij alleen aan de oppervlakte. En wat betreft het grote geheim en het mysterie van de moorden en de diefstal…die worden her en der even aangehaald. Leonardo vindt het vreemd, laat het weer rusten en pas in het laatste deel van het boek (hoofdstuk 16 van de 18) komt dit wat prominenter naar voren en komt Fioretti met een eindconclusie hierover.

De historische feiten zijn intrigerend, vooral omdat er in die periode echt veel gebeurde in de geschiedenis van de stadstaten. Maar de manier waarop Francesco Fioretti er een persoonlijke draai aan geeft, maakt dat het vluchtig en oppervlakkig over komt. Lezen over hoe een paar van Leonardo Da Vinci’s meesterwerken tot stand kwamen en tegen welke achtergrond ze geplaatst kunnen worden, is inspirerend. Ook het leven van deze veelzijdige man en zijn relatie tot zijn bediende Salai (eigenlijk Gian Giacomo) en de beroemde machthebbers, wetenschappers en kunstenaars van die tijd, is ook super interessant. Maar er blijft iets missen…

Persoonlijk had ik liever gezien dat Francesco Fioretti wat minder wiskundige uitleg in het boek had gezet en meer diepgang had gebracht in heel de verhaallijn en opbouw van Het geheim van Leonardo Da Vinci. Ik had hoge verwachtingen, maar ben toch wat teleurgesteld. Derhalve 3 hartjes voor dit boek.

Het geheim van Leonardo da Vinci

1  2  3  4  5

Milaan, 1495. Leonardo da Vinci werkt aan zijn nieuwste meesterwerk: de muurschildering Het laatste avondmaal. Hij probeert zich op zijn taak te concentreren, maar een reeks verontrustende gebeurtenissen leidt hem af: bij de kathedraal-in-aanbouw, vlak bij Leonardo's studio in de Corte Vecchia, vindt zijn leerling een afgehakte hand, en niet veel later wordt in een franciscaans klooster een monnik gevonden die duidelijk met geweld om het leven is gekomen.

Da Vinci en zijn leerling Gian Giacomo, beter bekend als Salaì, raken steeds verder bij de zaken betrokken. Vooral als het portret van Luca Pacioli, een goede vriend van Leonardo en een beroemde wiskundige en pupil van Piero della Francesca, daarin een rol lijkt te spelen. Het portret lijkt een aantal geheimen te verbergen die onlosmakelijk met de gebeurtenissen in de stad zijn verbonden. Tijdens zijn zoektocht naar de waarheid, kan Leonardo het niet laten tal van aanwijzingen in zijn eigen kunstwerk te verwerken. Daarmee maakt hij van Het laatste avondmaal zijn meest mysterieuze creatie ooit.