Recensie: De jongens van Nickel RECENSIE

Recensie: De jongens van Nickel - Colson Whitehead

Wanneer zijn vader en moeder Elwood Curtis achterlaten bij zijn grootmoeder, probeert deze de jongen op het rechte pad te houden. Vriendjes worden nauwgezet uitgekozen en Elwood wordt een buitenbeentje in zijn buurt. Hij vindt inspiratie bij Martin Luther King en hij ziet zijn toekomst rooskleurig in wanneer hij toegelaten wordt aan de zwarte technische hogeschool. Als hij op een dag door een vergissing opgepakt wordt, komt hij op Nickel Academy terecht, een tuchtschool voor blanke en zwarte jongens. Hij leert al snel dat zijn leven voorgoed veranderd is, als hij al ongeschonden weer thuis raakt…

De jongens van Nickel is een erg sober boek om te zien. De cover roept een gevoel van afzondering en eenzaamheid op en dat zet je toch aan het denken, al vóór je start met lezen. Het is ook zo dat er een prachtig detail in de cover verwerkt is, dat je eigenlijk pas kan waarderen na het lezen.

Niet alleen de cover van De jongens van Nickel roept een gevoel van afzondering op, het verhaal doet dat zeker ook. De verwerking van het verleden in de tegenwoordige tijd, met hele grote flashbacks, zorgt ervoor dat je al weet dat het geen prettig verhaal gaat worden. Hoe ver dat precies gaat, ontdek je gaandeweg en er zitten momenten in het boek die gewoonweg pijnlijk zijn om te lezen. Die pijnlijkheid zit hem in het feit dat allemaal erg realistisch aanvoelt en je weet dat het geheel ook op waarheid berust.

“Zelfs na hun dood zorgden de jongens nog voor overlast.”

De schrijfstijl van Colson Whitehead is erg sober, maar toch slaagt hij erin om veel gevoel te laten doorsijpelen in de tekst. Zonder hoogdravend te zijn en zonder enige vorm van sensatie, wordt het verhaal gestript in zijn puurste vorm en telt elke letter. Tijdens het lezen ervaar je nooit verwarring, elk personage krijgt zijn eigen tijd en ruimte en is erg herkenbaar. Dat verhoogt het leesplezier én maakt het verhaal erg helder.

Elwood is erg herkenbaar neergezet. Je kan je zo voorstellen dat hij voorbij komt wandelen. Hoe Whitehaed dat zo mooi voor elkaar krijgt, ligt voornamelijk aan de grote innerlijke wereld die vrijkomt tijdens het lezen. Je begrijpt als lezer erg goed waar de drijfveer bij alle personages, en in het bijzonder bij Elwood, vandaan komt. De geschiedenis drukt zijn stempel op het verhaal en de periode waarin het zich afspeelt is er natuurlijk eentje die erg ontvlambaar was. De zwarten die opkwamen voor hun rechten en de woede die dat opriep bij de blanke bevolking, zorgt voor veel spanningen. Nickel Academy is gebaseerd op de Dozier School for Boys die zich in Marianna, Florida bevond en alhoewel dit geen inrichting was voor zwarte jongens alleen, is er zeker een mate van onderdrukking van de zwarte jongens waar te nemen.

De jongens van Nickel is een boek dat je altijd zal bijblijven. De beklijvende waarheid en de soberheid waarmee Whitehead deze brengt, zorgt ervoor dat dit verhaal ver boven het gros van de boeken uitstijgt. Ook al zit er weinig vrolijkheid in dit boek, het boeit vanaf de eerste pagina en blíjft boeien tot de laatste letter en daarmee overtreft het boek De ondergrondse spoorweg. De jongens van Nickel is een absolute must-read voor de literatuurfans en zal zeker in een paar persoonlijke toplijsten van 2019 verschijnen.

De jongens van Nickel

Colson Whitehead

28 mei 2019

ISBN 9789025454579
    Uitgever Atlas
    288 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De zestienjarige Elwood Curtis werkt hard, haalt goede cijfers op school en is verzekerd van een plek op het plaatselijke college voor kleurlingen in zijn thuisstad Tallahassee, de hoofdstad van Florida. Het zijn de beginjaren van de burgerrechtenbeweging, en Elwood gaat zijn toekomst vol vertrouwen tegemoet. Totdat hij vanwege een onschuldige vergissing op de Nickel Academy belandt, en zijn dromen wreed verstoord worden. Nickel is een tuchtschool, en Nickel is de hel op aarde. Met name de zwarte jongens worden aan het sadisme van hun witte bewakers uitgeleverd. Misbruik, marteling en corruptie zijn aan de orde van de dag; voor het minste vergrijp worden de jongens "naar achteren' gebracht – vanwaar ze nooit meer terugkomen. In deze gruwelkamer is er voor Elwood één houvast: zijn vriend Turner, die door het leven gehard is en geen enkele ambitie koestert, behalve ontsnappen uit Nickel.