Recensie: Wat hij mij zei RECENSIE

Recensie: Wat hij mij zei - Anja Feliers

Caro Westerhof trekt er een dagje op uit met haar man en twee dochters. Op weg naar huis gebeurt het ondenkbare. Haar oudste dochter Lois verdwijnt en haar man komt om het leven. Vanaf dat moment staat haar hele leven op z’n kop. Omdat ze zelf weinig kan doen om de politie te helpen, keert ze met Nouk terug naar huis. Maar Caro kan niet bij de pakken neerzitten en al snel heeft ze ook het idee dat haar man haar probeert duidelijk te maken waar ze Lois moet gaan zoeken.

Auteur Anja Feliers schreef eerder al een reeks boeken over psychologe Kathleen Verlinden en enkele losse romans. Met Caro Westerhof lanceert ze een nieuw seriepersonage. Caro is moeder van twee jonge kinderen en heeft een bloemenwinkel. Op het eerste gezicht kan ze na de verdwijning geen kant op, maar ze laat zich echter niet onbetuigd in de zoektocht naar Lois. De connectie met haar man bepaalt grotendeels de hoek waarin ze informatie gaat zoeken, toch neemt ze ook op eigen houtje enkele initiatieven. Hoe de reeks rond Caro zich echter verder zal ontwikkelen is op het einde van Wat hij mij zei onduidelijk. Het boek voelt als eerder als een standalone, maar wie weet wat Feliers nog in petto heeft.

De verschillende vertelperspectieven binnen het verhaal zijn netjes uitgewerkt. Zowel Caro, haar zus als Lois krijgen hoofdstukken toebedeeld. Het leeuwendeel is echter voor Caro bestemd, maar de auteur voelt goed aan wanneer er afwisseling nodig is. Anja Feliers heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor de lezer door het boek lijkt te vliegen. Ze houdt een fijn tempo aan en versnelt enkele keren door middel van plotwendingen. Kleine waarschuwing voor de Nederlandse lezers: sommige woorden zijn erg Vlaams. Dat heeft z'n charme, maar het is fijn om dit op voorhand te weten. De auteur heeft haar thuishaven Bilzen gekozen als locatie en ze vernoemt die ook (te) dikwijls. De plot van Wat hij mij zei zelf is best aardig, maar ook wat voorspelbaar. Dat haalt de spanning een beetje uit het verhaal, maar toch blijf je doorlezen omdat Feliers het mooi verpakt. Op de achterflap van het boek staat het woordje 'medium'. Laat je hierdoor niet afschrikken, want hoewel het een belangrijk element is, is het niet zo uitgesproken dat het de aandacht wegtrekt van de kern van de zaak.

Wat hij mij zei is een aangename thriller die zich zeker leent om op een warme zomerdag onder het genot van een drankje gelezen te worden. Een echte hoogvlieger is het niet, maar een fijn verhaal dat de lezer benieuwd weet maken naar de afloop wel. Nu is het maar de vraag hoe Feliers een tweede boek rond Westerhof gaat aanpakken, want meer familiedrama verdraagt het gezin van het hoofdpersonage wellicht niet.

Wat hij mij zei

1  2  3  4  5

Op een warme zomerdag gebeurt het ondenkbare voor Caro Westerhof: haar gezin blijft verwoest achter wanneer haar echtgenoot sterft en een van hun kinderen spoorloos verdwijnt. Onmacht neemt haar leven over, maar onverwacht maakt het verdriet ook nieuwe krachten in haar los.
    Caro leert contact te leggen met haar verloren liefde over de grenzen van de dood heen. Maar kan ze vermijden dat haar zoektocht als medium ook andere familiegeheimen blootlegt?