Recensie: Vervloekt RECENSIE

Recensie: Vervloekt - Mel Wallis de Vries

Melanie, Lizzy en Dominique gaan in de vakantie met z’n drieën logeren in de Ardennen. Dominiques vader heeft daar een huis gekocht dat nog opgeknapt moet worden, maar de dames mogen het huis alvast inwijden. Er lijkt iets vreemds aan de hand te zijn met het huis. En dan ontdekken ze dat er een aantal jaren geleden iets vreselijks is gebeurd… Is het huis nu vervloekt?

Het spannende boek Vals van Mel Wallis de Vries heeft verschillende prijzen gewonnen en is enorm populair onder de jeugd. Dit jaar is het boek zelfs verfilmd. En nu heeft de auteur een kort vervolgverhaal geschreven, in de vorm van Vervloekt.

Het verhaal van Vervloekt wordt vanuit Melanie verteld. Het begint met een spannend hoofdstuk dat meteen een heleboel vragen oproept. Wat is er met Melanie gebeurd? Waar is ze geweest? En met wie? Je wordt meteen getriggerd om verder te gaan lezen.

Ondanks dat Vervloekt een kort verhaal is, leer je wel het een en ander over de personages. Omdat het verhaal in de ik-vorm van Melanie is geschreven, kom je over haar het meeste te weten. Haar gevoelens en gedachten krijg je te lezen, waardoor je een iets beter beeld van haar kunt vormen dan van Lizzy en Dominique. Je zou wel meer over de drie personages willen weten, met name door de verrassende ontknoping. Daar zal helaas geen ruimte voor geweest zijn.

Het verhaal kent een snel verloop dat past bij een kort verhaal. In korte tijd gebeurt er iets verschrikkelijks, waarna een soort afsluiting vormt. De auteur heeft daar een verrassingselement in petto voor haar lezers, dat je na het eerste hoofdstuk echt niet verwacht had. De ontknoping en het einde voelen alleen wel ietwat afgeraffeld aan. Alsof de auteur niet meer plek had om het verhaal te vertellen en het snel heeft afgesloten. Ineens is het heel spannend in het boek én ineens is het afgelopen. Wellicht had een dertigtal bladzijden extra het verhaal nét wat meer kunnen geven. Dat neemt overigens niet weg dat Wallis de Vries een leuk en spannend boekje heeft geschreven. Je had alleen gehoopt dat het nog veel langer zou zijn. Zeker voor de liefhebbers van Vals is Vervloekt een leuke en korte aanvulling.

Vals - Vervloekt

1  2  3  4  5

Vervloekt is het vervolg op de bloedstollende en verfilmde jeugdthriller Vals van Mel Wallis de Vries.

Lizzy, Melanie en Dominique gaan een weekend naar een afgelegen huis in de Ardennen. Daar ontdekken ze dat er ooit vier meisjes hebben gelogeerd die bijna zijn vermoord… Sindsdien staat het huis leeg en verkeert het in een vervallen staat. Ze proberen hun angst weg te lachen, maar al snel gebeuren er vreemde dingen. En dan doet Dominique een bizarre vondst. Heel langzaam komt het verleden tot leven. Herhaalt de geschiedenis zich?