Recensie: Nachtleven! RECENSIE

Recensie: Nachtleven! - Lena Sjöberg

In het boek Nachtleven! van Lena Sjöberg ontdek je dat het ’s nachts niet zo donker is als je in eerste instantie dacht. Open dit boek en stap in de wondere wereld van de nacht! Ontdek alles over de planeten en sterren, het poollicht, lichtgevende stenen, nachtdieren en nog veel meer.

Nachtleven! begint met een zwarte pagina waarop je de contouren van bomen ziet en de maan en sterren. Wanneer je goed kijkt, zie je twee ogen oplichten in het donker en zie je de lichten van een auto. Hiermee is meteen de sfeer gecreëerd voor de rest van dit boek. Alle pagina’s hebben namelijk een donkere ondertoon waarop allerlei lichtgevende details zijn gemaakt. Steeds bevatten twee pagina’s één hoofdstuk waarbij de illustraties doorlopen van de linker, naar de rechterpagina. Hierdoor heb je als lezer een mooi overzicht wanneer je het boek open slaat. Het is belangrijk dat je hierbij goed de tijd neemt om alle kleine details van de illustraties te zien. Want het is net zoals ’s nachts in de echte wereld: Als je lang genoeg kijkt, zie je steeds meer! Mijn favoriete pagina is die van van lichtgevende paddenstoelen. Ik wist persoonlijk niet dat dit bestond en heb dan ook vol verbazing en bewondering deze pagina bekeken en gelezen. Ook de pagina’s over het poollicht waren erg mooi en leerzaam.

Wat ook mooi is, is dat het boek aan het eind twee pagina’s heeft gewijd aan het licht en de toekomst. Hier lees je wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn in de toekomst. Daarna zie je een afbeelding waarop je ziet dat het weer dag wordt en dat de nacht voorbij is. Dit is een heel mooie afsluiting van het boek en zo is ook direct duidelijk dat het boek is afgelopen. De tekst in dit boek is goed te begrijpen voor kinderen die dit boek zelf kunnen lezen. Wanneer dit boek wordt voorgelezen zal er wel wat extra uitleg gegeven moeten worden bij bepaalde woorden. Maar wanneer dit gedaan wordt, kunnen kinderen heel veel leren van dit boek.

Concluderend heeft Lena Sjöberg met Nachtleven! een prachtig boek gemaakt over de wondere wereld van de nacht die helemaal niet zo donker is als je misschien dacht.

Recensie: Nachtleven! - Lena Sjöberg

Nachtleven!

1  2  3  4  5

Het is nacht. Alles is donker. Of toch niet helemaal? Wanneer onze ogen gewend zijn aan de duisternis, zien we dat zelfs op de donkerste plekjes licht te vinden is. Reis mee naar het duistere bos, tot diep in de pikzwarte zee en verder tot in de donkere hoekjes van een nachtelijke stad en verbaas je over alles wat er oplicht in de nacht.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane