Recensie: Ed Sheeran RECENSIE

Recensie: Ed Sheeran - Sean Smith

Ed Sheeran, geboren in februari 1991, is een Brits singer-songwriter. Hij tekende in 2011 een contract bij Asylum/Atlantic Records, maar was al vanaf zijn geboorte met muziek bezig. Eerst zat hij op pianoles, maar na een tijdje kwam hij erachter dat zijn interesse bij de gitaar lag. Eds ouders en broer hebben hem gesteund in het najagen van zijn muzikale dromen, ook al leken die dromen de eerste jaren niet uit te komen. Ed was nooit de populairste jongen in de klas geweest, met zijn figuur, rode haren en gestotter. Hetzelfde gold voor de muziekwereld; ook daar leek niemand Ed te zien staan. De biografie Ed Sheeran leert de lezer over nooit opgeven, verschillende strategieën bedenken en het leven gewoon op een slimme manier aanpakken om het naar de top te schoppen!

Ed Sheeran begint in 1991, waar hij geboren wordt als het kleine broertje van Matthew Sheeran. Zijn ouders John en Imogen zijn dolblij met de twee kinderen en zijn altijd in de buurt tijdens het opgroeien en hun reis naar het volwassen leven. Beide zoons kiezen voor een carrière in de muziek. Het boek houdt een chronologische volgorde aan; een voor de hand liggende keuze voor een biografie. Ondanks de aangehouden chronologische volgorde, staat Ed Sheeran bomvol vooruitwijzingen. De vooruitwijzingen zijn prettig, omdat ze op deze manier de lezer een tipje van de toekomstige sluier geven, waardoor de lezer nieuwsgierig wordt naar de afloop. Echter, de vooruitwijzingen die gegeven worden zijn eerst leuk, maar daarna zijn ze niet origineel meer. Een vooruitwijzing als: “Ed is zijn vrienden nooit vergeten”, kan de lezer na een paar keer de zin gezien te hebben wel dromen. Daarnaast is de opbouw van sommige alinea’s rommelig. Regelmatig is de laatste zin van een alinea, die Smith als een samenvattende afsluiter gebruikt, daar op het einde niet helemaal op zijn plek. De laatste zin hobbelt achter de alinea aan en geeft geen nieuwe informatie meer, terwijl hij als eerste zin in de alinea een betere opener zou zijn.

Sean Smith, de auteur van Ed Sheeran, heeft al meerdere beroemdheden op zijn naam staan als het gaat om biografieën. J.K. Rowling, Kate Middleton en Adele zijn er slechts een paar van. Smith schroomt niet om deze namen veelvuldig te noemen in Ed Sheeran. Om het minste of geringste komen de namen ook terug. Zodra Ed een keertje iemand tegenkomt die dezelfde boekensmaak deelt, komt er een alinea over dat ze de Harry Potter-reeks van J.K. Rowling zo leuk vinden. Of als Ed naar school gaat, wordt er gezegd dat het eruit zag als een ietwat saaie school, en geen hoog Zweinstein-gehalte had. Hup, daar wordt weer gerefereerd naar J.K. Rowling. Ook de naam Kate Middleton komt regelmatig langs. De zangeres Adele, waar Smith ook over heeft geschreven, lijkt soms wel de tweede hoofdpersoon in Ed Sheeran.

Ed Sheeran volgt heel netjes de levensloop van Ed. Het verhaal is zo neergepend dat het meeslepend is en dat het de lezer uitdaagt om fanatiek de volgende bladzijdes om te slaan. Kortom: over het algemeen kan Ed Sheeran als een goed en interessant verhaal bestempeld worden. Toch lijkt de levensloop waar je in het boek over leest slechts een ooggetuigenverslag. Er wordt zelden een uitspraak van Ed Sheeran zelf aangehaald, tenzij ze uit interviews komen die door anderen afgenomen zijn. Het is jammer dat Smith zelf weinig tot geen contact met Ed heeft gehad, omdat hierdoor altijd de vraagtekens blijven staan of alle informatie wel juist is. Bovendien wordt de biografie hierdoor veel onpersoonlijker. In het dankwoord worden vooral Eds vrienden en oud-klasgenoten, die Smith wel heeft gesproken, bedankt. Kortom: een ooggetuigenverslag.

Ed Sheeran is een boek dat het leven van de bekende zanger prima samenvat. Bovendien is het fijn dat de lezer middels vooruitwijzingen wordt uitgedaagd om verder te lezen. Helaas worden sommige uitspraken te vaak herhaald en is de opbouw van sommige alinea’s storend. De lezer krijgt helaas de indruk dat Ed Sheeran meer een ooggetuigenverslag is. Wel wordt het tijd dat deze biografie wordt uitgebreid, omdat de informatie over Eds nieuwste album No.6 Collaborations Project (juli 2019) er nog niet in iets opgenomen…

Recensie: Ed Sheeran - Sean Smith

Ed Sheeran

1  2  3  4  5

Het fascinerende en onthullende portret van een van de succesvolste en meest geliefde popsterren ter wereld.
    Biograaf Sean Smith beschrijft de wonderlijke reis van Ed Sheeran, de verlegen, stotterende jongen die een wereldwijde sensatie werd, zonder ooit zichzelf te verloochenen. Hij vertelt niet alleen over Eds bijzondere ouders die hun zoon de moed gaven om zijn droom na te streven, maar ook over zijn jeugdvrienden, leraren en de geliefden uit zijn beroemde nummers. Hij onthult hoe Ed het soms lastig vond om met de wereld die aan zijn voeten lag om te gaan, maar toch weer geluk en betekenis vond...
    Ed Sheeran is het inspirerende verhaal van een uitzonderlijke jongen die toch gewoon is gebleven.