Recensie: Amir RECENSIE

Recensie: Amir – Rein van der Wiel

De 12-jarige Amir zit zichzelf in de weg. Hij heeft voortdurend ruzie met zijn moeder, komt in de problemen op school en heeft niet veel vertrouwen in volwassenen. Amirs moeder heeft haar handen vol aan haar puberende zoon en al haar pogingen om tot hem door te dringen mislukken. Amir kent zijn vader niet. Het enige wat hij weet, is dat zijn vader naar Nederland kwam als Afghaanse vluchteling en na een kortstondige relatie met Amirs moeder weer verdween.  Omdat Amirs moeder weinig loslaat over de man die haar in de steek heeft gelaten, besluit Amir zelf op zoek te gaan naar zijn vader.

In Amir biedt auteur Rein van der Wiel een podium aan de gelijknamige puber, die zich niet gehoord voelt en een vader in zijn leven mist. Dat doet hij door alleen Amir het verhaal te laten vertellen en daarmee stap je als lezer direct in zijn belevingswereld.  Omdat Amir nog niet beschikt over de benodigde levenservaring en zich behoorlijk afzet tegen regels en bemoeienis, hou je je hart vast. Het is een jongen die, zonder dat hij dit inziet, makkelijk de verkeerde kant op kan gaan. Als Amir beschrijft hoe hij de acties en reacties van zijn moeder ervaart, voel je ook de machteloosheid van een ouder die niet weet hoe ze haar kind moet bereiken en behoeden. Jongeren zullen zich zeker herkennen in de wirwar van gedachten en gevoelens waar Amir in verstrikt zit.

Rein van der Wiel voegt veel humor toe aan het verhaal, waardoor het redelijk zware onderwerp in Amir toch luchtig wordt behandeld. Door zijn ervaring als docent in het voortgezet onderwijs is hij in staat de zienswijze van hedendaagse pubers op realistische wijze weer te geven. Amir worstelt met wie hij is en met het gevoel afgewezen te zijn. Tegelijkertijd is hij ook gewoon een stoer Amsterdams lefgozertje dat zijn charmes weet in te zetten om te krijgen wat hij wil. Zo krijgt hij zijn moeder op een gegeven moment zo ver dat ze instemt met het kopen van een hond. Dat wordt uiteindelijk, op verzoek van Amir, een Afghaanse windhond. Dit soort details maken van Amir meer dan een boek over een lastige kind; je wilt als lezer gewoon dat dit jochie een vader krijgt. Afghaans of niet.

Amir leest lekker weg en de auteur houd je tot aan het eind toe in spanning of de zoektocht iets oplevert. Dat ga ik dan ook niet verklappen. Wel dat het een zeer onderhoudend boek is voor zowel kinderen als volwassenen. 4 hartjes voor Amir

Recensie: Amir – Rein van der Wiel

Amir

1  2  3  4  5

Zijn moeder snapt hem niet, de docenten van school doen moeilijk en op een dag staat zelfs de politie voor de deur. De twaalfjarige Amir heeft een horloge gejat. Bovendien wil hij dertien zijn. Zijn schrift, waarin hij van school moet opschrijven hoe hij over zichzelf en de mensen om hem heen denkt, verandert in een onderzoeksverslag: hoe zijn moeder zijn verdwenen Afghaanse vader ontmoette, wie die vader is en waarom hij niet terugkomt. Hij gaat naar hem op zoek, spijbelt, loopt door de stad, vindt vrienden van hem en zoekt op internet alles op over Afghanistan, de taliban en wat een jihadist is. Terwijl de volwassenen om hem heen vermoeden dat hij radicaliseert, lezen we het hartveroverende verhaal van een jongen die gewoon zijn vader mist.