Recensie: Wanhoop RECENSIE

Recensie: Wanhoop – Eva Burgers

Olivia trekt haar leven in Nederland niet meer. De druk van haar ouders, vriendinnen en haar vriendje Roan wordt haar teveel. Ze besluit halsoverkop te vertrekken naar Parijs. Al snel vindt ze een baantje bij de prachtige boekwinkel Shakespeare and Company, en ze wordt vriendinnen met Susan en Lizzy. Nu ze een compleet nieuw leven heeft in Parijs, begint ze haar vriendje Roan steeds meer te vergeten.

Totdat ze steeds meer anonieme dreigberichten krijgt. ’s Nachts hoort ze geluiden en op weg naar huis heeft ze het idee achtervolgd te worden. Zou Roan haar naar Parijs gevolgd hebben? Hij reageerde heel heftig toen ze hem vertelde dat ze pauze wilde in hun relatie. Juist als de politie wil ingrijpen, verdwijnt Olivia plotseling…

Het is duidelijk dat er in Wanhoop meer forensische onderzoek wordt gedaan dan in de meeste jeugdthrillers. Dat is niet raar, gezien het feit dat schrijfster Eva Burgers jarenlang als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit heeft gewerkt. In het verhaal staan ook politierapporten, waardoor het lijkt alsof de lezer een echt rapport leest. De personages in Wanhoop voelen allemaal als bijpersonages, omdat ze niet erg verschillende karakters hebben. Omdat de focus in Wanhoop ligt op het spannende verhaal, is het niet erg storend dat de karakters veel op elkaar lijken.

Het verhaal heeft verschillende manieren van vormgeving. Een pluspunt is het invoegen van e-mails en berichten. Door het verschil met de normale tekst van het verhaal zorgt het ervoor dat de aandacht van de lezer erbij gehouden wordt. Om de paar hoofdstukken is er een bladzijde met een ander kleurtje en een vage ‘spannende’ tekst. Dit is nogal verwarrend, omdat zelfs aan het einde van het verhaal niet duidelijk is waar die teksten over gaan. Het voegt verder niets toe en haalt de snelheid juist uit het verhaal.

Het verhaal wisselt van perspectief tussen hoofdpersoon Olivia en rechercheur Christian van team moordzaken. Het wisselen van perspectieven in Wanhoop zorgt voor het opbouwen van de spanning, omdat beide personages nieuwe ontdekkingen doen, maar onafhankelijk van elkaar doen ze onderzoek. Het verhaal van Eva Burgers vindt plaats in Parijs, en het is leuk om te lezen hoe Olivia op ontdekking gaat in Parijs. Zo leest de lezer over de omgeving en gebouwen in Parijs. Schrijfster Eva Burgers had het onderwerp Parijs wel nog meer mogen uitwerken, zodat de lezer echt het gevoel had in Parijs te zijn.

Wanhoop is een prima jeugdthriller met veelbelovende elementen. Schrijfster Eva Burgers zou haar expertise als rechercheur nog meer in de strijd mogen gooien. Daarnaast ontbreekt het soms aan originaliteit en uitwerking.

Recensie: Wanhoop – Eva Burgers

Wanhoop

1  2  3  4  5

Wanhoop is een spannende jeugdthriller van oud-rechercheur Eva Burgers. Voor fans van Mel Wallis de Vries en jongeren vanaf 13 jaar die van spannende boeken houden. Met politie niet betreden-elastiek.

Olivia twijfelt over haar relatie met Roan en besluit tot zijn wanhoop om een halfjaar naar Parijs te gaan. Als ze een baantje vindt in de Parijse boekwinkel Shakespeare and Company en daar bevriend raakt met Susan en Lily, is ze hem al bijna vergeten.
    Tot het moment dat ze anonieme dreigberichtjes ontvangt. Wanneer ze op weg naar huis wordt gevolgd, voelt ze zich niet langer veilig. Maar juist als de politie wil ingrijpen, verdwijnt Olivia spoorloos.