Recensie: Volg me RECENSIE

Recensie: Volg me – Sophie Jansen

'Was ik maar overal behalve hier.'

Marlou is een leerlinge uit 5-vwo. Net als veel andere leerlingen houdt ze de blogposts van Blogger4818 goed in de gaten, wat zij post de laatste roddels van de leerlingen van de school. Marlou weet aardig uit de storm te blijven, totdat een aantal jongens een vervelende streek bij haar uithalen. Vanaf dat moment gaat het ene na het andere fout. Marlou krijgt te maken met slutshaming, roddels en pesterijen. Allemaal door Blogger4818, waarvan niemand weet wie ze eigenlijk is. Hoe houdt Marlou zich staande in een wereld die lijkt te draaien om zoveel mogelijk volgers en likes?

Schrijfster Sophie Jansen heeft in Volg me erg haar best gedaan om het verhaal aantrekkelijk te maken voor jongeren. Er zijn bijvoorbeeld passages geschreven op Instagram, Whatsapp of in blogvorm. Daarnaast is de manier van spreken tussen de personages en het taalgebruik erg typisch voor jongeren. Als laatste maakt schrijfster Sophie Jansen veelvuldig gebruik van het noemen van ‘bekende’ mensen zoals Lil' Kleine en Anna Nooshin. Voor jongeren zal het boek dan ook als erg herkenbaar kunnen worden ervaren, wat een pluspunt is. Het nadeel is dat het verhaal een houdbaarheidsdatum heeft, over een aantal jaar zullen deze eigenschappen en personen weer verleden tijd zijn.

Elk hoofdstuk begint met een term, die uitgelegd wordt met een definitie. De term heeft dan betrekking op het hoofdstuk. Schrijfster Sophie Jansen heeft veel verschillende dingen uit de kast getrokken om haar boek zo leesbaar mogelijk te houden, wat zeker gelukt is. De lezer zou het boek makkelijk binnen één dag uit kunnen lezen, omdat het door de vormgeving niet snel verveelt. De voorkant daarentegen oogt saai en niet passend bij een Young Adult boek. Daarnaast begint het verhaal met de eerste reacties op het boek, wat nogal storend is, omdat het zo prominent aanwezig is.

De personages in Volg me zijn wel weinig origineel. Ze zijn het stereotype tiener, waardoor hun acties voorspelbaar zijn. Desalniettemin is het verhaal door zijn actuele thema niet saai om te lezen. Het boek beschrijft een probleem waar veel meiden helaas mee om moeten gaan. Ook de manier waarop jongens met meisjes omgaan is erg herkenbaar en het zou voor oudere lezers leerzaam zijn om het boek te lezen, zodat er beter in tieners ingeleefd kan worden. Het boek beschrijft twee perspectieven, vanuit een jongen en meisje. Het is heel interessant om te lezen hoe beide personages heel verschillend met dingen omgaan.

Voor lezers die houden van Gossip Girl is Volg me een perfect boek. Het bevat drama, actuele thema’s en personages waarmee geïdentificeerd mee kan worden. Daarnaast is het boek erg modern en het beschrijft het tienerleven op een zeer realistische manier. Volg me is een super geschikt boek voor tieners, X-X-X Blogger4818.

Recensie: Volg me – Sophie Jansen

Volg me

1  2  3  4  5

Het leven van scholieren bestaat tegenwoordig uit twee delen: het leven op school en het leven online, op social media. Dat ondervinden Mick (havo 5) en Marlou (4 vwo) allebei aan den lijve.
    Mick heeft de looks, een grote vriendengroep en is populair bij de meiden. Hij lijkt het goed voor elkaar te hebben, maar niemand weet wat er zich thuis afspeelt. Mick vindt het steeds moeilijker om op school de leuke, populaire jongen te zijn, omdat hij andere dingen aan zijn hoofd heeft.
    Marlou leert via Instagram een jongen kennen en wordt halsoverkop verliefd. Ze twijfelt soms aan zijn bedoelingen, maar ze besluit hem het voordeel van de twijfel te geven. Dit had ze beter niet kunnen doen, want binnen de kortste keren is Marlou het slachtoffer van slutshaming, roddels en pesterijen. Blogger4818 plaatst alle ingezonden schoolroddels op een populaire blog, wat de situatie alleen maar erger lijkt te maken. Hoe houden Mick en Marlou zich staande in een wereld die lijkt te draaien om likes en volgers?