Recensie: Emilia Hoektand en het Bibberbal RECENSIE

Recensie: Emilia Hoektand en het Bibberbal – Laura Ellen Anderson

In Emilia Hoektand en het Bibberbal maken we kennis met Emilia, haar huisdier pompoen Pulpje en vrienden Floor en Heintje. Samen beleven ze een spannend avontuur. Als de superverwende prins van Nocturnië haar huisdier Pulpje gevangenneemt, moet Emilia een gevaarlijke reddingsoperatie ondernemen. Maar de dingen in het koninkrijk van de duisternis zijn misschien niet allemaal wat ze lijken.

Emilie Hoektand en haar familie zijn vampiers. Laura Ellen Anderson laat het verhaal afspelen in Nocturnië, een duistere wereld vol grappige griezelelementen. Zo heeft Emilia een spook genaamd Boe als butler, ze gaat ’s nachts naar school, haar beste vriendin Floor is een zeldzame yeti en haar beste vriend is de zoon van de dood. Toch beschouw je als lezer Emilia als een lief meisje. Ze gaat voor haar vrienden door het vuur en kan niet tegen onrecht. Daardoor vergeet je af en toe dat ze een vampier is. Je hebt echt met Emilia te doen als prins Tangijn haar geliefde Pulpje meeneemt naar zijn kasteel.

Voorin het boek heeft Anderson een landkaart van Nocturnië geplaatst en een plaat waarop de personages worden voorgesteld, inclusief tekening. Voordat het humoristische verhaal begint, heb je al kennis gemaakt met de hoofdpersonen. Het gehele boek is zeer rijkelijk geïllustreerd met zwart-wit illustraties. Ze brengen de duistere Wereld van Emilia tot leven en vormen een mooie eenheid met de tekst.

In Emilia Hoektand en het Bibberbal worden vrolijke zaken zoals daglicht, glitters, eenhoorns en feeën als levensgevaarlijk beschouwd. En fabels over vampiers worden ontkracht. De schrijfstijl van Anderson is lekker vlot en enorm grappig, stiekem ook voor volwassenen. De koosnaampjes die de familie Hoektand elkaar geven bijvoorbeeld. Emilia wordt door haar ouders ‘viezerd’ genoemd. En moeder noemt vader ‘lekker composthoopje van me’. Hierdoor vlieg je door de 220 pagina’s heen, die verdeeld zijn in korte hoofdstukken. En door de vele illustraties is het ook voor kinderen die niet zo van lezen houden goed te behappen. Het enige nadeel kan zijn, dat er vrij moeilijke woorden in staan, zoals eau de vergankelijkheid en residentie. Daarom is het boek geschikt om zelf te lezen vanaf een jaar of 9 en voor te lezen vanaf 7 jaar.

Emilie Hoektand en het Bibberbal is vooral een humoristisch ‘lekker lezen boek’. Het thema vriendschap is er mooi in verweven. Het Bibberbal is erg leuk bedacht door Anderson, maar er zijn meer verrassende elementen in het verhaal. Dit zorgt ervoor dat je zeker deel 2 van deze serie wilt lezen.

Emilia Hoektand 1 - Emilia Hoektand en het Bibberbal

1  2  3  4  5

In het koninkrijk Nocturnië is het al duisternis wat de klok slaat. Iedereen is er bang voor glitter en vooral eenhoorns! In het kasteel van graaf Draak Hoektand en gravin Frivolien Hoektand woont Emilia, die het liefst van al met haar pompoenhuisdier Pulpje speelt en eropuit trekt met haar beste vrienden Floor, een grote yeti die alleen maar luid kan roepen in plaats van praten, en Heintje, die als de dood is voor eenhoorns en véle andere dingen. Het jaarlijkse Bibberbal komt er echter weer aan ten huize Hoektand, en dat ziet Emilia al heel wat minder zitten. Zeker wanneer prins Tangijn, de onhebbelijke zoon van de koning, de boel op stelten zet. En tot overmaat van ramp Pulpje mee naar huis neemt, tot ontzetting van Emilia. Samen met Floor en Heintje doet ze er alles aan om Pulpje terug te krijgen. Daarbij ontdekken ze dat Nocturnië grote geheimen herbergt...