Recensie: Buitenspel RECENSIE

Recensie: Buitenspel - Margje Woodrow

Margje Woodrow heeft inmiddels al vele jeugdthrillers op haar naam staan en Buitenspel is haar zesde en recentste jeugdthriller. Dit boek gaat over de jongeren Nynke en Jimmy die samen met hun voetbalteams op trainingsweekend gaan. Al snel gaat het weekend helemaal mis, want het dode lichaam van Mattias, een van de jongeren die meegingen, wordt gevonden in het bos. Ook blijkt dat Soraya, Nynke's vriendin, verdwenen te zijn. Wat is er gebeurd en wie heeft Mattias omgebracht?

Buitenspel wordt afwisselend verteld vanuit de perspectieven van Nynke en Jimmy. Omdat er bovenaan elk hoofdstuk een afbeelding staat van een voetballer met ofwel Nynkes ofwel Jimmy's naam erop, weet je meteen wie er in dit hoofdstuk aan het woord is. Beide personages kampen met problemen waarvan ze niet weten hoe ze ermee moeten omgaan. Nynke is vaak getuige van de ruzies tussen haar ouders en Jimmy worstelt met het geheim dat hij met zich meedraagt. Deze personages wordt door Margje Woodrow erg realistisch neergezet. Haar fijne schrijfstijl is ook een ander pluspunt van het boek.

In het begin van het boek ligt het spanningsgehalte erg hoog. Het levenloze lichaam van Mattias wordt namelijk al vroeg in het verhaal gevonden, waardoor het verhaal snel spannend wordt. Helaas zakt het verhaal daarna een beetje in en missen we de vaart in het boek. Wel blijft het interessant genoeg om verder te lezen. Niet iedereen in het verhaal spreekt immers de waarheid, waardoor vele personages verdacht zijn. Je wilt graag ontdekken wie achter de moord op Mattias zit en wat zijn of haar reden daarvoor is geweest. Voor de lezer zal de ontknoping van het verhaal als een verrassing komen.

Het boek kent ook enkele leuke toevoegingen. Enerzijds zitten tussen de reguliere hoofdstukken door geregeld enkele hoofdstukken waarin we de gedachten van de dader kunnen lezen. Omdat deze bladzijdes in tegenstelling tot de rest van het boek blauwgekleurd zijn, zijn ze makkelijk te onderscheiden van de reguliere hoofdstukken. Daarnaast is het erg leuk om te zien dat de tekstberichtjes die de personages naar elkaar sturen in een ander lettertype zijn gedrukt en als echte berichtjes in het boek worden opgenomen.

Buitenspel van Margje Woodrow is dus een prima jeugdthriller. Het spanningsgehalte in het verhaal mocht wel iets hoger, maar het verhaal is wel interessant genoeg om verder te blijven lezen. Vanwege de korte hoofdstukken en de fijne schrijfstijl van Margje Woodrow kan je dit boek binnen korte tijd uitlezen.

Recensie: Buitenspel - Margje Woodrow

Buitenspel

1  2  3  4  5

Buitenspel is een realistische en bloedstollende jeugdthriller van Margje Woodrow, voor fans van Mel Wallis de Vries en Cis Meijer. Voor (stoere) jongens en meiden vanaf 13 jaar. Met politie niet betreden-elastiek.

Nynke en Jimmy gaan met hun voetbalteams op trainingsweekend. De pranks zijn voorbereid. Er wordt van alles meegesmokkeld in de tassen. Maar tijdens de eerste nacht gaat het gruwelijk mis: in het bos vindt Jimmy het dode lichaam van zijn vriend Mattias. De politie tast in het duister.
    Dan blijkt ook Soraya, Nynkes vriendin, spoorloos. Waar is ze? Volgen er nog meer slachtoffers?
    Nynke en Jimmy ontdekken dat niet iedereen de waarheid spreekt. Was de teamspirit wel zo goed? Kunnen ze elkaar eigenlijk wel vertrouwen?