Recensie: Het grote huis RECENSIE

Recensie: Het grote huis – Erica James

Wie van chicklits houdt kent Erica James wel. Deze schrijfster staat bekend om haar romans die het ene moment heerlijk voorspelbaar zijn en je het andere moment positief verrassen. Ze schreef diverse titels waarvan De zomer aan het meer een van mijn favorieten is. Zal haar nieuwste roman Het grote huis ook weer een topper zijn?

Het grote huis gaat over thrillerschrijfster Romily Temple en haar man Jack Devereux. Het stel is pasgetrouwd en heeft er een lange reis opzitten, ze hebben namelijk het laatste boek van Romily gepromoot tijdens een heuse promotour door Europa. Al kennen ze elkaar slechts 14 maanden, ze waren kortgeleden in het geheim getrouwd, want het was liefde op het eerste gezicht. Eenmaal terug in Engeland staat hun wereld op zijn op. Jack heeft gezondheidsproblemen en Romily ontdekt dat de familie van Jack niet weet van Romily’s bestaan. Door een laatste wens van Jack moet Romily een week lang samenleven met haar nieuwe schoonfamilie. Een situatie die gedoemd is te mislukken.

Laat ik beginnen met dat de periode waarin deze verhaallijn zich afspeelt mij niet direct trok. Ik houd van eigentijdse, moderne verhalen die zich in het nu afspelen. Wanneer ik op de achterkant van dit boek lees “Het is de zomer van 1939” dan word ik altijd een beetje argwanend. Gaat dit verhaal mij aanspreken? Kan ik mij wel herkennen in de hoofdpersonages of is dit een ver van mijn bed show? Erica James moest mij dus echt nog wel overhalen voordat ik aan dit boek begon. Het feit dat het verhaal zich in 1939 afspeelde voegde een extra dimensie toe aan het verhaal. De focus lag op de relatie van Romily en Jack en op de band die Romily met zijn kinderen probeerde op te bouwen, maar her en der maakt James verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog. Af en toe was het wel moeilijk om je voor te stellen hoe het leven in die tijd was, met alle gemakken die wij nu hebben, maar daardoor word je echt even het verhaal ingezogen.

De verhaallijn weet je vast te houden, maar dat komt ook door de fijne schrijfstijl van Erica James. Natuurlijk moet je je aandacht erbij houden, helemaal in het begin als er veel personages worden geïntroduceerd, maar het verhaal leest lekker weg. Ook kun je prima het boek even aan de kant leggen om het later weer op te pakken, wat erg fijn is. Herkenning in personages is er zeker en ook het verschil in leeftijd tussen de personages houdt het verhaal interessant.

Dus ben je op zoek naar een fijne roman voor deze zomer? Eentje waarbij je heerlijk kan wegdromen aan de rand van het zwembad, maar waar wel genoeg spanning en sensatie in zit? Dan is Het grote huis van Erica James een absolute aanrader!

Recensie: Het grote huis – Erica James

Het grote huis

1  2  3  4  5

In haar roman "Het grote huis' neemt ze haar lezers mee terug in de tijd…

Het is de zomer van 1939 en thrillerschrijfster Romily Temple keert na een promotietour door Europa terug naar Engeland en haar kersverse echtgenoot Jack Deveraux. Maar als Jack onverwacht ernstig ziek wordt en het einde nadert, wordt zijn familie bijeengeroepen – en zijn al volwassen zoons en dochters weten niet van Romily's bestaan af.

Arthur, Hope, Kit en de geadopteerde Allegra zien in Romily slechts een indringer die uit is op het familiefortuin. Romily is nooit echt een familiemens geweest, maar ze weet wat het betekent voor Jack. Een week lang verblijven ze in het grote huis, dat niet groot genoeg lijkt te zijn om alle ego's, ruzies en familiegeheimen te herbergen. Het is slechts een week, maar hun levens zullen nooit meer hetzelfde zijn…