Recensie: Survivalgids: brugklas en pubertijd RECENSIE

Recensie: Survivalgids: Brugklas en puberteit - Caja Cazemier

Het is niet niks om van de basisschool naar de middelbare school te gaan. Nieuwe klasgenoten, nieuwe docenten, nieuwe vakken… en dan kom je ook nog in de puberteit terecht. Hoe kom je al die grote veranderingen door? Daar biedt de Survivalgids: Brugklas en puberteit hulp bij.

Caja Cazemier is naast schrijfster ook al jarenlang lerares en brugklasmentor. Ze weet daardoor als geen ander hoe ze leerlingen uit de brugklas handvaten kan geven om al die vernieuwingen zo goed mogelijk door te komen. Survivalgids: Brugklas en puberteit is een herziene uitgave. Het is een bundeling van Survivalgids voor pubers en Survivalgids voor brugklassers.

Na een kort woordje aan de jonge doelgroep volgt een heldere inhoudsopgave. In twintig hoofdstukken gaat de auteur op de meest belangrijke onderwerpen van de brugklas en de puberteit in. Denk hierbij onder andere aan de eerste schoolweek, niet alleen leren, het meiden-/jongenslichaam en verliefd. Als brugklasser en puber kun je natuurlijk het een en ander aan je ouders vragen, maar misschien durf je niet over alle onderwerpen tegen hen te beginnen. Dit boek biedt dan een uitkomst: er wordt heel veel in besproken. Ten eerste weet je er dan meer over en ten tweede maakt het laagdrempeliger voor je om erover te beginnen bij je ouders.

Cazemier heeft een prettige en toegankelijke schrijfstijl. In Survivalgids: Brugklas en puberteit komt veel praktische informatie voorbij. Dat heb je nu eenmaal nodig als je met name over de brugklas vertelt. Toch wordt het nergens een saai en droog verhaal. Dat is knap, omdat brugklasleerlingen best een moeilijke doelgroep kunnen zijn om voor te schrijven. De meeste van hen vinden lezen en alles wat daarbij komt kijken toch vooral saai. De auteur weet echter hoe ze de stof boeiend op papier kan zetten. Ook de vormgeving speelt daarbij een rol. In de hoofdstukken worden verschillende kleuren gebruikt, staan er tussendoor afbeeldingen en er wordt gespeeld met tekstvakken. In het hoofdstuk 'aan het werk' wordt bijvoorbeeld over huiswerk verteld. Daarbij staat een tekstvak Tip: wennen. Dit vak heeft een andere achtergrondkleur en de letters hebben ook een eigen kleur. Hierdoor valt het op én heeft het een speels effect. Erg leuk gedaan.

Survivalgids: Brugklas en puberteit is geen boek dat je in één keer uit wil lezen. Je krijgt veel informatie te verwerken en dat doe je het liefste in etappes. Je leest één of twee hoofdstukken achter elkaar en dan heb je voor dat moment even genoeg gelezen. Het maakt het een prima boek om bijvoorbeeld tijdens je zomervakantie van groep 8 naar de brugklas te lezen. Dan ben je extra goed voorbereid om aan je nieuwe avontuur te beginnen. De extra informatie in de vorm van websites en telefoonnummers kan daarbij helpen. Dus begin als (toekomstige) brugklassers op tijd in dit boek en maak er wat moois van op de middelbare school!

Survivalgids brugklas en puberteit

1  2  3  4  5

Onmisbare gids vol praktische informatie!

Als (bijna) brugklasser verandert er heel veel in korte tijd. Je school wordt anders, je komt in nieuwe klassen met nieuwe leraren, je maakt nieuwe vrienden krijgt een heleboel vakken en heel veel huiswerk.

Maar dat is nog niet alles: ook de eerste puistjes en verliefdheden steken de kop op, om over de veranderingen van je lichaam nog maar te zwijgen…

Caja Cazemier, naast schrijfster ook jarenlang lerares en brugklasmentor, zorgt met dit boek voor een goede voorbereiding. Van schoolkeuze tot huiswerk plannen, en van het omgaan met leraren en klasgenoten tot de eerste stappen op weg naar volwassenheid: met deze gids kom je de
    puberteit prima door!

Dit boek is een bundeling van de Survivalgids voor brugklassers en de Survivalgids voor pubers.