Recensie: Niemand hoort het RECENSIE

Recensie: Niemand hoort het - Linwood Barclay

Niemand hoort het is het nieuwste boek van Linwood Barclay, een auteur die erom bekend staat zijn lezers koude rillingen te bezorgen tijdens het lezen. Ook met dit boek is hem dat weer gelukt!

Als Paul Davis ’s avonds naar huis rijdt, ziet hij voor zich een auto slingerend over de weg rijden. Hij besluit de auto te volgen, want die lijkt verdacht veel op die van zijn beste vriend, Kenneth Hofmann. Wanneer Kenneth stopt en Paul ook uitstapt om poolshoogte te gaan nemen, blijkt dat zijn vriend zich op dat moment aan het ontdoen is van twee lijken. Bijna bekoopt Paul dit met zijn eigen dood, wanneer hij neergeslagen wordt door Kenneth.

Acht maanden kampt Paul met een zware depressie. Zijn vrouw Charlotte geeft hem een ouderwetse typemachine cadeau, zodat hij zijn gedachten op papier kan zetten en zo hopelijk alle gebeurtenissen kan verwerken. Maar vanaf dat moment gebeuren er vreemde dingen in huis... Wordt Paul gek of is er iets anders aan de hand?

‘Even na twee uur in de nacht hoorde hij de geluiden. Hij werd zich ervan bewust terwijl hij nog sliep, dus toen hij zijn ogen opendeed en niets hoorde, dacht hij dat hij gedroomd moest hebben.

Niets aan de hand.

Maar toen hoorde hij het weer.

Tsjak tsjak. Tsjak Tsjak. Tjsak tsjak.

Hij herkende het geluid meteen. Het was een nieuw geluid in huis, maar hij wist meteen waar het vandaan kwam...’

Je valt als lezer midden in het verhaal, wanneer je begint aan Niemand hoort het. Dit zorgt ervoor dat de spanning er meteen in zit en je vanaf dat moment mee gaat denken met het verhaal: wie heeft het gedaan en waarom? Hoe kan dit? Het genre van dit boek is moeilijk te typeren, maar laat zich het beste omschrijven als een thriller met wat horrorachtige elementen.

Het perspectief in Niemand hoort het  ligt afwisselend bij diverse personages, waaronder Paul, zijn vrouw Charlotte en zijn therapeute Anna. Hierdoor krijg je alle verschillende kanten van het verhaal mee en bekijk je de situatie steeds vanuit een ander gezichtspunt. Dit zorgt ervoor dat je je goed kunt inleven. Toch worden de personages niet heel erg uitgediept, waardoor het verhaal een beetje oppervlakkig blijft. Je weet wie de personages zijn, maar leert ze niet echt kennen, terwijl ze allemaal met hun eigen problemen kampen. Dit komt waarschijnlijk ook door het gemakkelijke taalgebruik en de korte hoofdstukken. Enerzijds zorgt dit dus voor plezierig lezen, anderzijds haalt het de diepgang uit het verhaal.

Het einde van Niemand hoort het was niet sterk. Na een verrassend plot neemt Barclay je mee terug in de tijd, om precies te vertellen hoe deze ‘perfect crime’ tot stand kon komen. Hierdoor heb je als lezer geen enkele eigen fantasie meer nodig, alles wordt tot in detail uitgelegd en hoe meer je te weten komt, hoe ongeloofwaardiger het plot wordt. Dat is zonde!

Niemand hoort het is een spannend boek, dat ik met plezier gelezen heb, maar een voor mij teleurstellend einde had. Toch krijgt het boek drie hartjes, omdat je, als je eenmaal bent begonnen met lezen, het boek moeilijk weg kunt leggen.

Niemand hoort het

1  2  3  4  5

Sinds professor Paul Davis 's nachts over een afgelegen weg reed en daar een moordenaar verraste die zich van een paar lijken probeerde te ontdoen, kampt hij met PTSS, depressies en toenemende problemen op zijn werk. In een poging hem op te vrolijken, brengt zijn vrouw Charlotte een oude typemachine voor hem mee, zodat hij kan beginnen aan de roman die hij altijd al wilde schrijven. Maar de typemachine blijkt een probleem te zijn. Paul weet zeker dat de machine bezeten is en 's nachts uit zichzelf typt. Alleen hij kan het geluid horen; Charlotte merkt er niks van. Zij maakt zich zorgen over haar man en denkt dat hij aan het ontsporen is.

Paul gelooft dat het apparaat op de een of andere manier verbonden is met de moordenaar die hij heeft ontmaskerd. De moordenaar liet zijn slachtoffers verontschuldigingen aan hem typen voordat hij hun levens beëindigde. Heeft een ziekelijke wending van het lot ervoor gezorgd dat zijn leven vervlochten is geraakt met dat van de moordenaar, en zou het om dezelfde typemachine kunnen gaan? Misschien kan Paul het ding beter wegdoen. Misschien moet hij stoppen met vragen stellen en vluchten nu het nog kan.