Recensie: Italië RECENSIE

Recensie: Italië – Onno Kleyn

Ooit zou Onno Kleyn zanger zijn geworden. Daarvoor volgde hij een opleiding aan het conservatorium. Italië, mijn verhalen en recepten begint met het verhaal waarom Onno Kleyn in 1986 voor een jaar naar Italië ging. Zijn stem kon daar beter tot rust komen. Gelukkig liep het allemaal anders. Niet voor wat betreft zijn zangkwaliteiten. Die ken ik immers niet. Maar wel voor de richting die hij uiteindelijk inging: die van culinair journalist en schrijver. In meer dan 20 jaar zijn er inmiddels ettelijke boeken van zijn hand verschenen.

Na het verschijnen van het culinair compendium De grote Kleyn in 2016 zou je verwachten dat alle kennis en verhalen wel gedeeld zouden zijn. Maar met Italië, mijn verhalen en recepten bewijst Onno Kleyn dat er nog voldoende te vertellen is. Het boek omvat meer dan 400 pagina's vol met recepten en verhalen uit de Bel Paese. In het boek staan geen foto's. Zo goed fotografeert een bord ribollita ook niet, aldus Onno Kleyn. Wel staan er illustraties in van Marly Hendricks, zoals overigens ook in de vakantieboeken over Italië, Spanje en Frankrijk en in De grote Kleyn.

Met Italië, mijn verhalen en recepten wordt weer eens bewezen dat we hier, behalve met een heerlijke receptenschrijver, te maken hebben met een geweldige verhalenverteller. Het boek leest heerlijk weg en de recepten sluiten meestal aan bij het verhaal. Recepten die vaak niet moeilijk te maken zijn. Dat kennen we van de Italiaanse keuken. Er is geen vaste indeling in het boek. Het is immers ook een verhalenbundel met een soort van chronologische volgorde. Wel is bij ieder recept aangegeven wat voor gang het betreft (antipasto, primo, secundo, contorno, dolce). Pizza's zijn geen gang volgens de schrijver. Het is, ook in Italië, fastfood. Wel lekker fastfood want we komen er in Italië, mijn verhalen en recepten uiteraard een aantal tegen.

Naast recepten en mooie verhalen deelt Onno Kleyn gedurende het hele boek zijn kennis over de Italiaanse keuken. Heb je er bijvoorbeeld wel eens bij stil gestaan dat het wereldberoemde Italiaans ijs nog helemaal niet zo oud is? De koelkast bestaat immers nog niet zo heel lang! Denk je dat Italianen spaghetti eten met lepel en vork? Nee hoor, een vork is genoeg. Wel even oefenen! En uiteraard drink je geen cappuccino ná 11 uur in de ochtend.

Zelf maakte ik een primo, Risotto alla Milanese. Risotto met onder andere de merg uit een mergpijpje, saffraan en uiteraard Parmezaanse kaas. Dat de bereiding van risotto enige tijd nodig heeft is bekend. Op tijd vocht toevoegen en roeren maken het ook wel weer een rustgevend karweitje. Al zou het eventueel ook best mogelijk zijn om het water wat sneller of zelfs in één keer toe te voegen. Nu houd ik sowieso al van risotto maar ook deze was zeker erg lekker.

Natuurlijk maakte ik ook een secundo. Omdat ik in de gelukkige omstandigheid was dat ik dit recept in Italië kon maken en naast mijn verblijfplaats in Ligurië een enorme rozemarijnstruik zijn geur verspreidde kon ik niet anders dan een recept kiezen met dit plaatselijke kruid: Pollo al vino bianco e rosemarino. Kip met witte wijn en rozemarijn. Omdat mijn eenvoudige verblijfplaats geen oven had maakte ik het op een fornuis. Als contorno namen we er een salade bij van erwtjes, mais, peterselie, ui (ragfijn gesneden, zoals Onno Kleyn dat noemt) en mayonaise. Die kende ik al uit een ander boek van Onno kleyn.

Italië, mijn verhalen en recepten is een heerlijk boek om te lezen en om er regelmatig een gerecht uit te bereiden. Een klassieker of soms wat minder klassiek met een eigen interpretatie van de schrijver.

Recensie: Italië – Onno Kleyn

Italië

1  2  3  4  5

Zomaar een jaar in Toscane, midden tussen de olijfbomen en de cipressen, dat is waar Onno Kleyns Italiaanse avonturen begonnen. Daar, in een piepklein middeleeuws dorp hing hij zijn klassieke-zangerslier aan de wilgen, daar koos hij voor het pad van het schrijven over eten en wijn.
    In het boek Italië mengt Kleyn op zijn kenmerkend kruidige manier belevenissen en diepgravende informatie door elkaar, verhaalt over gebruiken en achtergronden, over kooktechnieken en historie, in Toscane en de rest van de Italiaanse laars. En dan zijn er nog de meer dan honderdvijftig recepten om zelf te ervaren hoe authentiek Italië smaakt. Dit is een lijvig kookboek om te lezen, smakkend heerlijk, meeslepend
    lekker!