Recensie: Ik mis je RECENSIE

Recensie: Ik mis je - Gillian King

Charlie leidt een normaal leventje in het niet zo spannende Wassenaar. Haar vrije tijd brengt ze door met haar beste vriendin Bo en ze is heimelijk verliefd op Carsten, de oudere broer van Bo. Maar net op de avond dat Carsten eindelijk laat merken dat hij ook meer voor haar voelt dan vriendschap, krijgen Charlie en Bo een auto-ongeluk, dat Bo niet overleeft. Charlie wordt gek van schuldgevoel en vlucht naar Hilversum. Daar komt ze in contact met James, een ontzettend foute jongen. Charlie raakt steeds meer verwijderd van alles wat haar lief was…

Voor wie niet bekend is met Gillian King, zij is een Nederlandse schrijfster – wat je misschien niet zou verwachten bij het zien van haar naam – en Ik mis je is alweer haar zesde roman. Vanaf de allereerste bladzijde heeft zij je al in haar greep. Na tien jaar afwezigheid keert Charlie terug naar Wassenaar en wordt daar geconfronteerd met personen en gebeurtenissen uit een moeilijk verleden. Er rijzen meteen een heleboel vragen op en dat zorgt er mede voor dat je door wilt blijven lezen. Andere redenen dat je door wilt blijven lezen zijn de opbouw van het verhaal, de realistische personages en de schrijfstijl van Gillian King.

Helemaal aan het begin van Ik mis je is de opbouw van het verhaal even wennen. Hoofdstukken in het heden en verleden wisselen elkaar af en daartussenin komen ook nog scènes voorbij tussen Charlie, Bo en Carsten, die zich afspelen voor de dood van Bo. Het is even zoeken, maar na een paar hoofdstukken ben je gewend en wordt het ook duidelijk waarom Gillian King hiervoor heeft gekozen. Vooral de scènes tussen Charlie, Bo en Carsten voegen echt iets toe. Deze laten zien hoe sterk en bijzonder de vriendschap tussen de twee vriendinnen was, wat de dood van Bo nog tragischer maakt, en dat Charlie en Carsten bij elkaar horen.

Gillian King heeft leuke, realistische personages gecreëerd. Hoewel je niet altijd achter de keuzes van hoofdpersoon Charlie staat, leef je wel echt met haar mee en blijf je steeds hopen dat ze eindelijk het geluk vindt dat ze zo verdient. Carsten is echt de held van het verhaal. Hij is lief, knap, zorgzaam en begripvol. Je begrijpt meteen waarom Charlie verliefd op hem is. Dan heb je nog Claire, de lieve stiefzus van Charlie. Met haar grappige opmerkingen laat ze je soms hardop lachen.

Ik mis je is een levensechte feelgoodroman. Gillian King heeft een heerlijke, vlotte schrijfstijl en ze durft heftige onderwerpen aan te kaarten, zoals seksueel misbruik en de gevaren bij het gebruik van drank en drugs. De typische Hollandse nuchterheid gaat goed samen met de soms heftige gebeurtenissen. Ik mis je verrast in meerdere opzichten, maar wees wel gewaarschuwd: het boek is enorm verslavend en je zult het binnen een mum van tijd uit hebben.

Recensie: Ik mis je - Gillian King

Ik mis je

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Gillian King is helemaal terug met de levensechte feelgoodroman "Ik mis je'. Als na het uitgaan Charlottes beste vriendin Bo omkomt door een auto-ongeluk dat zij overleeft, wordt ze gek van schuldgevoel. Charlie vertrekt uit Wassenaar en probeert haar leven op te bouwen los van Bo en los van Carsten, Bo's broer op wie ze in stilte verliefd is. Dan valt ze voor de mooie praatjes van James, een jongen van wie iedereen kan zien dat hij slecht nieuws is. Charlie raakt steeds verder verwijderd van Carsten en steeds meer in de greep van James. Het lukt haar niet om dit te doorbreken. Tot ze tien jaar later terugkeert naar Wassenaar. "Ik mis je' is Gillian King op haar best!