Recensie: Kes RECENSIE

Recensie: Kes - Barry Hines

Billy Casper is een vijftienjarige jongen die opgroeit in het mijnwerkersdorp in Yorkshire. Samen met zijn uithuizige moeder en broer Jud, die de opdracht heeft om het gezin te onderhouden. In het vaderloze gezin moet ieder voor zich, elke dag opnieuw, een strijd tegen de armoede leveren. Op school wordt hij vaak gepest door de andere kinderen en de leraren zien hem als een mislukkeling. Zijn toekomst lijkt uitzichtloos. Totdat hij op een dag een pasgeboren torenvalk ziet en er een diepe band ontstaat tussen de jongen en de vogel.

Kes werd voor het eerst uitgebracht in 1969 en wordt door velen gezien als een Britse klassieker. Vijftig jaar later is het opnieuw uitgegeven en ditmaal tevens in het Nederlands vertaald.

De armoede in het mijnwerkersdorp is direct voelbaar na de eerste scène waarin de twee broers in hetzelfde bed liggen als de wekker gaat. Broer Jud moet opstaan om zijn plicht als enige kostwinner te vervullen. Billy blijft achter en ontdekt dat zijn broer al het brood heeft meegenomen. Er zit niets anders op dan erop uitgaan om zijn eten te stelen.

Armoede is van alle tijden. Ook nu zijn er nog steeds kinderen die zonder eten naar school gaan. Er wordt nu echter wel meer aandacht aan besteed. In de tijd dat dit verhaal zich afspeelt was de school een instituut dat zich enkel met de leerplicht bezig hield. Kinderen die niet mee konden komen, in slaap vielen tijdens de les of zich met andere zaken bezighielden, werden daarvoor op harde wijze gestraft. Hierbij werd gebruik gemaakt van rietjes die een brandende pijn achterlieten.

In Kes wordt het beeld dat de buitenwereld van de jongen heeft danig onderuit gehaald wanneer de jongen over een groot talent blijkt te beschikken. Hij is in staat om een wilde valk te trainen. Ondanks zijn leesbeperkingen weet hij een boek over het africhten van torenvalken van A tot Z uit zijn hoofd te leren. Het lukt hem! Het is niet alleen de band die hij met de vogel heeft, het verandert ook zijn zelfbeeld. Hij is wel degelijk in staat om iets te bereiken wanneer hij de passie voelt en er hard voor werkt.

Kes blinkt uit door de rauwe schrijfstijl van Hines. De schrijver toont de harde wereld waarin de jongen opgroeit op een weergaloze manier. Als lezer loopt je hart hierdoor over van medeleven. Je voelt de pijn waar de jongen dagelijks mee opgezadeld wordt. Zijn angsten en verdriet komen daardoor hard binnen. De puber vertoont op geen enkel moment een gevoel van zelfmedelijden. Het is de kunst van de schrijver die hier de tranen bij de lezer opwekt en zich vervolgens diep verbonden voelt met de hoofdpersoon.

Kes is een bijzonder boek dat in geen boekenkast mag ontbreken.

Recensie: Kes - Barry Hines

Kes

Barry Hines

25 januari 2019

ISBN 9789057599545
    Uitgever Podium
    223 pagina's

Podium

1  2  3  4  5

Kes vertelt het ontroerende verhaal van Billy Casper, een arbeidersjongen die in de jaren zestig van de vorige eeuw opgroeit in de straatarme Engelse mijnstreek Yorkshire. Billy's vader heeft het gezin verlaten, zijn moeder is hulpeloos en broer Jud een agressieve dronkenlap. Dan ontdekt Billy een torenvalk. Hij sluit een innige vriendschap met de vogel, die hem een uitvlucht biedt uit zijn vreugdeloze leven – totdat het op brute wijze misgaat.

Deze aangrijpende coming-of-ageroman (1968) geniet in Engeland een klassiekerstatus, maar werd niet eerder in het Nederlands vertaald. De vermaarde filmmaker Ken Loach baseerde er zijn film Kes op, die tot de beste Engelse films aller tijden wordt gerekend. In zijn nawoord beschrijft Hines het ontstaan van deze verfilming.