100% Coco New York - Niki Smit RECENSIE

Recensie: 100% Coco New York - Niki Smit

Modeblogger Coco mag lessen gaan volgen aan de Teen Vogue University in New York. Ze heeft er erg veel zin in en hoopt alles over mode te leren wat er te leren valt de komende vier weken. Alleen het samenstellen van de eindcollectie kan nog wel eens problemen gaan opleveren… Ondergedompeld in het New Yorkse stadsleven ontdekt ze dat afstand misschien wel dodelijk kan zijn voor haar relatie met Bruno. Toegegeven, het komt niet alleen door de afstand, maar ook door de aanwezigheid van Rocco, de knappe oudere broer van klasgenootje Apple.

100% Coco New York is absoluut een vrolijk boek en zoiets start al bij de lay-out natuurlijk. De fluoroze accenten lijken van de bladzijden af te spatten en trekken meteen de aandacht. Het knappe daaraan is dat de vormgever precies de goede hoeveelheid fluoroze heeft weten te gebruiken, want zoiets kan al snel té veel zijn en dat is hier helemaal niet het geval. Het boek is in feite het dagboek van Coco tijdens haar weken in New York én de weken daarna. Ook dat is erg goed in elkaar gezet, want er staan krabbels in, belangrijke berichten, lijstjes, schetsen… alles om een mooi beeld te vormen van de persoonlijkheid van Coco, zonder het expliciet te benoemen. Niki Smit slaagt erin om een boek te ontwerpen waar alles netjes bij elkaar matcht.

Coco is een bruisende persoonlijkheid. Een beetje naïef misschien, maar dat mag op haar leeftijd en het zorgt ervoor dat veel meisjes zich in haar zullen herkennen. Ze is creatief en vrolijk, maar af en toe heeft ze ook haar mindere momenten en dat mag! De vrienden die ze rond zich heeft worden niet bijzonder goed uitgewerkt, maar passen wel allemaal erg mooi in het verhaal. Ook de volwassenen spelen een grote rol in dit verhaal. Ze zijn steeds aanwezig op de achtergrond en soms minder op de achtergrond, net zoals dat gaat in het dagelijkse leven. Af en toe botst het en zijn de belangen tegenstrijdig, maar vaker zijn ouders er om te steunen en te ondersteunen. Toch is dat niet bij elk kind zo en ook dat wordt mooi aangetoond in 100% Coco New York.

Aangezien Style Tiger Coco zelf haar verhaal vertelt, is alles vrij meisjesachtig en vrolijk. De schrijfstijl is erg jong en populair, met kreten en termen die voor de jeugd erg herkenbaar zijn. Dat maakt het een ideale leeservaring voor de doelgroep die rond de twaalf à dertien jaar ligt.

De verfilming van 100% Coco New York is natuurlijk een leuk extraatje. Als je geen genoeg kan krijgen van Coco, dan zijn er opties genoeg om meer van haar te lezen en te zien. Er zijn twee eerdere delen in de boekenreeks, 100% Coco (dat in 2014 door de Nederlandse kinderjury werd bekroond) en 100% Coco Paris, en in 2017 verscheen de film 100% Coco. Omdat dit de filmeditie van het verhaal is, staan er ook interviews met acteurs Nola Kemper en Valentijn Avé achteraan in het boek.

100% Coco New York staat boordevol leuke mode-weetjes en is daardoor ook nog eens interessant, naast gewoonweg ontzettend plezierig om te lezen! Ideaal om je tijdens de vakantie op een regenachtige dag mee op de bank te nestelen en het in één ruk uit te lezen. Met een grote glimlach op je lippen. Als je na het lezen van dit sprankelende verhaal dan geen genoeg kan krijgen van Coco, is er meer dan genoeg nog te bekijken en te lezen rond Coco.

100% - 100% Coco 3 - New York

1  2  3  4  5

100% Coco New York is het nieuwe boek in de 100%-serie van Niki Smit over modeblogger Coco. De 100%-serie en Niki's jeugdboek Project Prep zijn razend populair onder meisjes vanaf 10 jaar. Niki Smit won met 100% Coco en 100% Coco Paris de Prijs én de Pluim van de Nederlandse Kinderjury. 100% Coco Paris is ook genomineerd voor de Prijs van de Jongejury. Coco gaat modelessen volgen aan de Teen Vogue University! Hier leert ze alles over de sixties, pied-de-poules en punkie looks.Coco loooves New York Alleen komt haar vriendje Bruno vlak voor haar vertrek met een nogal verwarrende mededeling. Blijft Coco hem trouw of gaat ze de tijger uithangen in New York City? ROAR Coco is vastbesloten een rockende eindcollectie te ontwerpen. Al snel komt ze op het idee voor Style Tiger-T-shirts. Maar zijn haar docenten net zo enthousiast?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk