Recensie: Pretty Little Liars: The Perfectionists  RECENSIE

Recensie: Pretty Little Liars: The Perfectionists – Sara Shepard

Mackenzie, Caitlin, Julie, Parker en Ava lijken op het eerste gezicht heel erg verschillend. Ze hebben slechts één ding met elkaar gemeen: hun intense haat voor Nolan Hotchkiss. Naast hun eigen drama’s en persoonlijke doelen, vinden zij dat hij moet boeten voor alles wat hij hen heeft aangedaan. Samen bedenken ze de perfecte moord, wat natuurlijk slechts fictief is, tot het moment dat hun wens ineens werkelijkheid wordt. Nolan is vermoord. Precies op de manier waarop de vijf het nauwkeurig uitgedacht hadden. Maar zij zijn onschuldig… Wie heeft Nolan dan vermoord?

Allereerst, de cover van Pretty Little Liars: The Perfectionists, is echt zó passend en mooi gemaakt, dat het boek erom schreeuwt om gelezen te worden. Een mooie cover zegt niet altijd alles, maar in dit geval is dat zonder twijfel wel het geval!

Het verhaal van Pretty Little Liars: The Perfectionists heeft alle benodigde ingrediënten voor een topper. Vaak treedt Sara Shepard in details rondom de situaties die de personages meemaken, waardoor er een heel levendig effect gecreëerd wordt, maar er blijft ook genoeg ruimte over om je als lezer zelf een voorstelling te maken bij de gebeurtenissen uit het verhaal.

De personages springen bijna van de pagina’s af terwijl je aan het lezen bent en al gauw voel je een verbondenheid met de personages, of juist een afkeer voor sommige van hen. Zo had ik echt een afkeer voor het personage Nolan. Met elk stukje tekst dat hem verder verklaarde, werd mijn hekel aan dit personage bijna groter. Hoewel ik het aan de andere kant ook wel jammer vond dat hij degene is die vermoord wordt. Uiteindelijk ben ik ook zijn vervelende kanten gaan waarderen, hoe gek dat ook klinkt. En dat is wat van een boek een ‘goed boek’ maakt, wanneer je als lezer zelfs sympathie voelt voor de meest vervelende personages. Sara Shepard heeft dit geweldig uitgewerkt.

Spanning staat centraal in deze young adult en waarschijnlijk wil je alleen maar verder lezen en verder lezen, zonder het boek ook maar een seconde aan de kant te hoeven leggen. En dan is het boek ineens uit.. Ik baalde er enorm van toen ik eenmaal de laatste pagina bereikt had. Het boek had gerust nog wat dikker mogen zijn, want ik kreeg er echt geen genoeg van.

Een heel klein minpuntje aan Pretty Little Liars: The Perfectionists is dat het verhaal soms wel erg voorspelbaar en voor de hand liggend is. Zoals dat er niet naar de politie gegaan zou kunnen worden en dat er natuurlijk allemaal kleine dingetjes rondom de hoofdlijn spelen waardoor de personages belemmerd worden in hun keuzes. Maar dit is allemaal niet heel erg storend in het grote geheel.

Het laatst genoemde puntje zorgt er echter wel voor dat Pretty Little Liars: The Perfectionists niet helemaal honderd procent perfect is, maar toch is het een heerlijk boek vol drama en mysterie, dat je het liefste in één adem uitleest. Een aanrader voor jong en oud!

The Perfectionists

1  2  3  4  5

Mackenzie, Ava, Julie, Caitlin en Parker lijken op het eerste gezicht niet veel gemeenschappelijk te hebben. Ze hebben elk hun eigen vrienden, drama's en doelen. Maar ze delen wel één ding: hun intense haat voor Nolan Hotchkiss. Nolan heeft het leven van veel studenten geruïneerd, en ze vinden dat hij moet boeten voor wat hij gedaan heeft. Ze bedenken de perfecte moord - een hypothetische moord, natuurlijk. Het is slechts fictie... totdat hun wens werkelijkheid is geworden. Nolan is vermoord, precies zoals ze hadden gepland. Maar zij hebben het niet gedaan. Dus wie dan wel?