Recensie: De Valentines – Licht, camera, liefde RECENSIE

Recensie: De Valentines – Licht, camera, liefde – Holly Smale

De vijftienjarige Hope Valentine is het jongste telg in de vierde generatie van de beroemde Valentine familie. De familie staat bekend om haar wereldberoemde actrices, zoals de oma en moeder van Hope. Wanneer Hope de knappe Amerikaanse Jamie tegen het lijf loopt, krijgt ze hem niet meer uit haar hoofd. Hope besluit hem vanuit haar Engeland te volgen naar Los Angeles, omdat ze ervan overtuigd is dat Jamie haar droomjongen is. Ze had alleen nooit verwacht dat ze meer uit de reis zou halen dan alleen het weerzien van de jongen waar ze stapelgek op is.

Holly Smale is back! Na het hebben afgerond van de Geek Girl-serie komt ze met De Valentines-serie, waar Licht, camera, liefde het eerste deel van is. De serie gaat over de familie Valentine, die bestaat uit Hope, Max, Faith en Mercy, en hun vader en moeder. Het is een veelbesproken gezin, vooral omdat er geruchten rondgaan dat Hope’s ouders gaan scheiden en omdat haar moeder nu in een kliniek zit. In het eerste deel volgen we Hope, die nog niet in de schijnwerpers staat. Dat komt omdat ze nog pas vijftien is, en een regel in de familie is dat ze pas beroemd mogen worden vanaf hun zestiende. Dus eigenlijk doet Hope… helemaal niets. Ze gaat niet naar school en heeft – buiten haar familie om – geen vrienden. Dit maakt het dat ze anders is dan anderen, op een erg negatieve manier. Het verhaal zelf is wel erg leuk, maar door Hope als hoofdpersonage kunnen er niet meer dan 3 hartjes aan dit eerste deel worden toegekend.

Er zijn veel dingen in Licht, camera, liefde die Hope irritant maken. Het begint al wanneer ze haar ‘grote liefde’ Jamie achtervolgt naar LA. Natuurlijk kan dat wanneer je al een aantal maanden met elkaar hebt doorgebracht, maar ze kennen elkaar pas één dag. Dan is het wel creepy, vooral omdat Jamie niet wist dat ze zou komen. Wanneer Hope Jamie verrast, reageert hij totaal niet zoals ze had verwacht. Ook de dagen erna blijft hij haar behandelen als vuil, maar dat wil ze niet inzien. Hope is zeer naïef en zelfs onnozel, wat haar karakter niet ten goede doet. Niet dat het erg gek is dat ze zo is, omdat haar ouders ervoor hebben gekozen om haar niet op school te doen. Ook is het Hope niet gelukt om daarbuiten vrienden te maken, dus het is geen wonder dat Hope verliefd wordt op de eerste jongen die ze ontmoet.

Het verhaal van Licht, camera, liefde zelf is wel erg vermakelijk, omdat je over een beroemde familie en hun privileges leest. Ook de personages naast Hope zijn goed, vooral Roz. Roz neemt de zorg op voor Hope wanneer ze in LA is. Roz is erg vriendelijk en zij probeert het beste uit Hope’s trip te halen. Daarnaast is de schrijfstijl van Holly Smale erg fijn. Ze schrijft erg vlot, maar dit maakt wel dat het boek soms wat kinderlijk aanvoelt. Dit in combinatie met het gedrag van Hope zorgt ervoor dat dit meer een tienerboek is dan echt een Young Adult-boek. Het verhaal eindigt ook met een cliffhanger, waardoor je erg nieuwsgierig raakt naar het vervolg.

Licht, camera, liefde is geen spetterend begin van de serie. Echter, als het gedrag van Hope verandert, staat ons toch een goede serie te wachten!

De Valentines - Licht, camera, liefde

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Holly Smale is terug, en hoe! In deze gloednieuwe serie stelt ze de zusjes Valentine voor: Hope, Faith en Mercy. Als telgen uit een geslacht van vier generaties beroemde acteurs is de roem hun komen aanwaaien. Net als hun geld en hun schoonheid trouwens. Hope is de jongste van het stel. Ze hunkert naar het moment dat ze zestien wordt, want dan zal ze eindelijk het jetsetleven van haar zussen kunnen leiden. Maar eerst heeft ze haar zinnen gezet op de liefde – echte, allesoverdonderende liefde. Het lot lijkt haar gunstig gezind als ze in de metro van Londen haar droomjongen letterlijk tegen het lijft loopt. Maar ja, in het leven loopt niet altijd alles zoals in de film – zelfs niet als je Valentine heet.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane