Recensie: Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom RECENSIE

Recensie: Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom – Tosca Menten

De ouders van Siem (de Wrongels) zijn heuse parfumdirecteuren en maken kans op de prestigieuze 'Gouden Neus' prijs. Concurrent Karel Meur kan dat niet uitstaan en verzint een sluw plan om te voorkomen dat ze er met de prijs van door gaan! Hij stuurt de Wrongels met een smoesje naar Australië en staat ineens op de stoep, verkleed als de vergeten kwarttante Carola, die heel toevallig wel op Siem wil passen als zij weg zijn. Met een bom in zijn tas gaat op zoek naar hun geheime laboratorium ..

Tosca Menten is bekend van de populaire boekenreeks Dummie de Mummie, waarvoor ze vele prijzen won. Met Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom heeft ze weer een hilarisch boek afgeleverd waar je meteen vrolijk van wordt. Hoewel dit het derde deel in de reeks is, hoef je niet per se deel 1 en 2 gelezen te hebben. In hoofdstuk 0, nog een hoofdstuk 0 (...) en het allerlaatste hoofdstuk 0 wordt een korte introductie geschetst van hoofdpersoon Siem. De ouders van Siem zijn parfumdirecteuren en zien in hem hun perfecte opvolger. Er is echter een maar! Siem ruikt niets en ach dat geeft niet, want hij wordt toch liever struisvogeldirecteur. Hij weet tenslotte alles over eieren en vogelpoep. Bij oma en opa op Landgoed Pierewaai kan hij alvast oefenen, want daar woont zijn beste vriend Struis.

Siem is een oprecht kind, dat wat naïef is. Hij denkt dat hij alle geheimen van zijn ouders  'geheim houdt', maar oeps wat zei hij nou net? En van Jannes, zijn grote hulp bij het bouwen van zijn speciale uitvinding, een struisvogelwasserette, mag zijn kwarttante niet in de buurt komen van hun uitvinding. Maar ach een minuutje kan toch wel? Dit zorgt voor schuldgevoelens bij Siem, wat voor kinderen heel herkenbaar is. En voor misverstanden tussen de verschillende personages waardoor het verhaal grappige en spannende wendingen krijgt.

De slechterik in Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom, Karel Meur is een beetje een dommige man, die niet zonder het advies van zijn vrouw kan. Hij probeert gemeen te zijn en kan de Wrongels niet uitstaan, maar uiteindelijk is er toch iets dat hem tegenhoudt om zijn snode plannen uit te voeren. Zijn onhandige acties maken hem iets minder angstaanjagend en soms zelfs sympathiek, waardoor kinderen leren dat niet alles zwart wit is.

Menten schrijft vlot, beeldend en grappig wat het boek heel toegankelijk maakt voor een brede doelgroep, ze weet de spanning goed op te bouwen waardoor je moeite hebt om het boek weg te leggen. Natuurlijk wil je weten hoe het afloopt met Siem, zijn kwarttante en Struis!

De pentekeningen van Katrien Holland maken Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom helemaal af. De losse stijl past goed bij de absurdistische scènes en woordspelingen van Menten.

Siem en Struis en de waanzinnige schuimbom is een geweldig leuk boek voor iedereen die van lezen houdt, maar zeker ook voor kinderen die wat meer aansporing nodig hebben. Dit vrolijke, gekke verhaal zullen ze zeker waarderen. Geschikt om zelf te lezen vanaf 9 jaar, maar zeker ook leuk om vanaf 6 jaar samen te lezen. Laat je fantasie prikkelen, maak samen een eigen parfum van bloemblaadjes en olie, geef het een naam en knutsel een doosje. Maak een tekening van Struis of doe een wedstrijd gekke namen verzinnen!

Landgoed Pierewaai 3 - Siem en Struis en De Waanzinnige Schuimbom

1  2  3  4  5

Het hilarische derde verhaal over Siem en Struis!

Kakels mirakels! Siems vader en moeder maken kans op de Gouden Neus als beste parfumfabriekdirecteuren van het land!
    Karel Meur van parfumfabriek Geur & Kleur kan dat niet uitstaan. Hij verzint een sluw plan om voorgoed af te rekenen met zijn concurrent. Hij stuurt de Wrongels met een list naar Australië en duikt zelf op als de vergeten kwarttante Carola, die in de tussentijd best op Siem wil passen. Gewapend met een bom trekt hij bij Siem in en gaat op zoek naar hun geheime laboratorium.
    Siem vindt de nieuwe tante heus wel aardig, maar hij wordt gek van al haar vragen. Bovendien heeft hij zelf ook een geheim. Als Struis niet meer stinkt, mag hij bij hem thuis komen, hebben zijn vader en moeder beloofd. Om hen te verrassen maakt hij een echte struisvogelwasserette! Opeens slaan de misverstanden toe en is Struis in groot gevaar…

"Als u een kwarttante bent, ben ik dan een kwartneefje?' vroeg Siem nieuwsgierig.
    "Of daar de helft van,' zei Karel. "Dat weet ik niet zo precies. Maar hoe het heet maakt niet uit. Ik zal goed voor je zorgen. Heb je al leuke vakantieplannen?'
    "Mijn hele vakantie zit al vol,' glunderde Siem. "Ik ga iets uitvinden voor mijn vader en moeder.'