Recensie: De Verdwenen Orde RECENSIE

Recensie: De Verdwenen Orde – Steve Berry

Steve Berry’s De Verdwenen Orde is het nieuwste boek van deze auteur, uit de Cotton Malone-reeks. De boeken van de Amerikaanse schrijver Steve Berry, kenmerken zich vooral door de goede mix van historische feiten en fictie.

De Orde van de Ridders van de Gouden Cirkel was (of is…) een bestaand genootschap, ooit gevormd tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog tussen de Noordelijke (Unie) en de Zuidelijke (Confederatie) staten. Toen duidelijk werd dat het Zuiden zou gaan verliezen, vormden zij de Orde van de Gouden Cirkel, met als doel ooit een tweede Burgeroorlog te starten en eigen gebieden rond de Golf te veroveren, waar men wel slaven kon houden. Om dit ooit te financieren verborgen zij enorme hoeveelheden goud, door het hele land. Steve Berry’s held Cotton Malone raakt betrokken op een manier die hij niet had kunnen voorzien, als hij zijn vriendin moet redden. Via de achterkamers van het Smithsonian instituut, de bossen in Arkansas tot de bergen in Nieuw Mexico; de jacht op een lang verloren schat gaat vol actie van start en voert hen overal heen.

Steve Berry heeft voor De Verdwenen Orde wederom grondig research gedaan naar alle historische feiten en details. Nu scheelt het dat hij zelf in de raad van bestuur van het Smithsonian Instituut zit, want dit instituut speelt een grote rol op de achtergrond in dit boek.

De Verdwenen Orde begint met een spannende proloog, maar het is ook altijd erg fijn, dat Steve Berry achterin zijn boeken in een nawoord de feiten en fictie van elkaar scheidt. Ik begin zijn verhalen dan ook vaak met het lezen van het nawoord, om alvast te weten wat werkelijkheid is en wat fictie; want Steve Berry weet feiten en fictie vaak op zo’n goede manier door elkaar te mixen, dat je het anders niet kunt ontdekken. Je moet een beetje uitkijken voor de ‘spoiler alert’, maar persoonlijk heb ik daar niet zo’n moeite mee.

De clou van het verhaal van De Verdwenen Orde wordt de lezer trouwens toch al snel duidelijk. Het draait om geld en macht. Maar dat het plot duidelijk is, doet er eigenlijk helemaal niet toe. Ook als je eenmaal weet wat er speelt, laat Steve Berry het verhaal toch met zo’n vaart verder gaan en nog zoveel twists en verrassingen toe te voegen, dat het spannend en boeiend blijft.

Steve Berry’s De Verdwenen Orde is een verhaal uit de reeks die deze auteur schreef rond het hoofdpersonage Cotton Malone en in dit boek komt de lezer weer een beetje meer te weten over het verleden van Malone. Hij is een ex-geheim agent, nu werkzaam voor de Magellan Billet, een semi overheids- Inlichtingendienst. Hij tracht inmiddels ook een privé leven op te bouwen met zijn vriendin in Denemarken, als verkoper van zeldzame boeken, wat natuurlijk ook weer een perfecte dekmantel kan zijn. Bovendien is zijn vriendin ook geen hulpeloos vrouwtje. Je wordt steeds weer op het verkeerde been gebracht door Steve Berry. De ene keer werken bepaalde personen samen, om vervolgens elkaar weer tegen te werken. Iedereen heeft namelijk zo zijn eigen motieven om de schat te vinden.

Steve Berry’s indeling van het boek is helder. De belevenissen van ieder personage worden beschreven in aparte stukjes of soms zelfs in een hoofdstukje voor ieder persoon apart. De volgorde van de gebeurtenissen is chronologisch. Terugblikken zijn cursief gedrukt. Dus ondanks het feit dat er steeds meer personages bij komen gedurende het verloop van het verhaal en er veel twists en turns in zitten, blijft De Verdwenen Orde goed te volgen.

Steve Berry neemt de lezer in De Verdwenen Orde via een spannende thriller mee in een intrigerend stukje geschiedenis van Amerika. De geschiedkundige feiten zijn allemaal waar en mooi verwerkt in de belevenissen van fictieve historische figuren. Heel goed gedaan. Daarom voor mij zeker 5 hartjes.

De verdwenen orde

1  2  3  4  5

Steve Berry – De verdwenen orde (The Lost Order), voor de fans van Dan Brown en Ken Follett.

Ridders van de Gouden Cirkel was het grootste geheim genootschap in de Amerikaanse geschiedenis. Ze vergaarden miljarden aan gestolen goud en zilver, wat door het hele land verborgen werd. Nu, ruim honderdvijftig jaar later zijn twee nazaten van de Ridders op zoek naar de schatten. Cotton Malone raakt betrokken op een manier die hij niet had
    kunnen voorzien. Via de achterkamers van het Smithsonian instituut, de bossen in Arkansas tot de bergen in Nieuw Mexico; de jacht op een lang verloren schat is niet zonder gevaar, vooral nu politiek Washington zich erin mengt…

De boeken van Steve Berry wordt alom geprezen vanwege hun rijkdom aan historische details en de grondige research.