Recensie: De aardbeiendief RECENSIE

Recensie: De aardbeiendief – Joanne Harris

Samen met haar dochter Rosette beheert Vivianne Rocher een chocoladewinkel in het Franse dorpje Lansquenet-sous-Tannes. Het heeft even geduurd voor de dorpelingen aan haar gewend waren en haar accepteerden, maar inmiddels kan ze met iedereen door een deur. De dood van de oude bloemist Narcisse zorgt echter voor heel wat opschudding in het dorp wanneer Rosette een deel van zijn land erft. Zijn familie is hier niet bepaald blij mee en wanneer de oude bloemenwinkel een nieuwe mysterieuze huurder krijgt, zijn de rapen helemaal gaar.

Menigeen zal De aardbeiendief niet zomaar oppakken zonder het voorgaande werk van schrijfster Joanne Harris te kennen en dat is maar goed ook. De aardbeiendief is hoe dan ook een vermakelijk en ook wel magisch te noemen verhaal, maar bepaalde details zijn soms wat onduidelijk en bepaalde karakters zijn soms lastig te plaatsen als je voorgaande boeken uit de serie over Vivianne Rocher niet hebt gelezen. Desalniettemin valt ook voor onbekenden de draad goed op te pakken.

Joanne Harris bezit de fijne kunst van het prachtig en levendig verwoorden van scenario’s, omgevingen en personages. Haar schrijfstijl is vrijwel magisch te noemen. Haar omschrijvingen van het pittoreske Lansquenet-sous-Tannes, de chocoladewinkel, de donkere en kruidige chocoladegeur die hier hangt en het prachtige bos dat Rosette erft, zorgen ervoor dat je het bijna jammer vindt dat alles fictief is. Harris zorgt dat je vanaf de eerste bladzijde betoverd bent door De aardbeiendief.

De hoofdstukken worden verteld vanuit wisselende perspectieven, maar als lezer zal je toch echt aan het hoofdstuk moeten beginnen voor je weet vanuit wiens perspectief het is geschreven. In het begin is dat even puzzelen en kan het zelfs verwarrend zijn, maar het leuke is ook dat je hierdoor sneller de karakters en diens eigenaardigheden en denkwijze leert kennen. Vivianne is niet moeilijk te onderscheiden en voor dochter Rosette geldt hetzelfde, maar wanneer het gaat om de andere personages is het wel even uitvogelen geblazen, maar ook dat geeft De aardbeiendief z’n charme. Je gaat op zaken letten die je normaal gesproken (niet zo snel) zouden opvallen.

De aardbeiendief is een verhaal dat je meteen onder zijn betovering heeft. Joanne Harris heeft weer een prachtig verhaal geschreven dat zowel magisch als meeslepend is.

De aardbeiendief

1  2  3  4  5

Na haar vele omzwervingen heeft Vianne Rocher in Lansquenet, waar ze ooit als buitenstaander de boel flink opschudde, eindelijk een thuis gevonden. Samen met haar dochter Rosette runt ze de chocolaterie. Zelfs père Reynaud is een goede vriend, in plaats van een tegenstander. Maar als de oude bloemist Narcisse sterft en een deel van zijn land aan Rosette nalaat, strijkt in zijn oude winkel een mysterieuze vreemdeling neer die een duistere wind doet waaien.

Opnieuw loopt een scheidslijn door het dorp – maar dit keer staat Vianne aan de andere kant…