Recensie: Thuiskomen RECENSIE

Recensie: Thuiskomen – Jackie van Laren

De schuchtere Freddy is een ontzettend succesvol schrijfster die er niet van houdt om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Toch wordt ze door haar uitgever gedwongen om mee te doen met een spelprogramma op tv. Daar leert ze Nick Jacobs kennen – een succesvolle Nederlander die bekend is in Amerika. Speciaal voor zijn moeder is hij teruggekomen naar Nederland om haar te verzorgen.

Odile weet nog altijd niet wie haar vader is. Als haar moeder onverwachts ernstig ziek wordt, vertrekt Odile bij haar huidige – manipulatieve – vriend en trekt in bij haar moeder. Samen kijken ze naar de tv show van Freddy en Nick. Hoe komt het toch dat haar moeder zo verknocht is aan de show en met name aan de beroemde ster Nick?

Mijn eerste gedachte is gelijk: hoe gaan deze twee verhaallijnen ooit bij elkaar komen? Ieder hoofdstuk is Freddy of Odile aan het woord en Jackie van Laren schrijft enthousiast vanuit de ik-persoon, zodat je je helemaal kunt verplaatsen in de twee vrouwen. En niet alleen dat werkt mee, ook hun verhalen zijn voor jou als lezer herkenbaar. Samen met de relatie struggles en de worsteling om je leven totaal om te gooien.

Freddy is een typisch Nederlandse vrouw met een maatje meer en dat maakt haar onzeker. Odile heeft andere problemen aan haar hoofd: bij haar moeder wordt kanker geconstateerd en ze is ongeneeslijk verklaard. Met een lach vanwege de grote dosis humor die Jackie van Laren in Thuiskomen gooit en een brok in je keel lees je dit boek van deze populaire chicklitschrijfster.

Ook Thuiskomen is weer helemaal wegzwijmelen, zodat je de tijd vergeet. En ja, dat gebeurt echt. Omdat Jackie zo fantastisch leuk en gemakkelijk schrijft, glijd je haast door Thuiskomen heen. De hoofdstukken zijn van een perfecte lengte en eindigen met kleine cliffhangers, waardoor je wel verder moet lezen. Wat helemaal geweldig is, is dat ikzelf de personages haast zo omarmde dat ze vrienden werden. Ze geven je een inkijkje in hun hoofd en hun onzekerheden en verdriet. De kwetsbaarheid is treffend en het voelde haast alsof ik mijn familie gedag moest zeggen toen Thuiskomen uit was.

Was Thuiskomen nog niet herkenbaar genoeg, dan heeft ook Jackie van Laren allerlei Amsterdamse straatjes, gebruiken en uitspraken verstopt in het boek. Ondanks dat het verhaal zich in Amsterdam afspeelt, is dit niet storend voor de ‘niet-Amsterdammers’ en had dit ook zo in Brabant of Twente kunnen afspelen.

Thuiskomen is realistisch, echt typisch Nederlands en ontzettend herkenbaar. Je lach op je gezicht wordt afgewisseld met een brok in je keel die je af en toe moet wegslikken. Thuiskomen is fantastisch!

Recensie: Thuiskomen – Jackie van Laren

Thuiskomen

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Als twee singles elkaar bij een televisiespelletje ontmoeten, zet dit een reeks onverwachte gebeurtenissen in gang. Een fijn romantisch verhaal over liefde, familie en de behoefte aan geborgenheid

Freddy van Ee is een succesvol schrijfster die met haar twee katten in een schattig dijkhuisje in Amsterdam-Noord woont. Ze houdt er niet van om in de belangstelling te staan, maar laat zich toch door haar uitgeefster overtuigen om mee te doen aan een tv-spelletje. In het panel zit ook de beroemde Nick Jacobs, een van oorsprong Nederlandse countryzanger die vroeg in zijn carrière naar de VS is verhuisd en nu in Nederland is omdat zijn moeder zorg nodig heeft. Nick en Freddy vinden, vol verwondering, iets bij elkaar waarvan ze beiden niet hadden gedacht dat het nog zou kunnen.

De half-Surinaamse Odile Norton is opgevoed door haar alleenstaande moeder Serafina, die nooit heeft willen zeggen wie Odiles vader is. Wat Odile wel weet is dat het iemand was voor wie haar moeder meer voelde dan voor de stoet bedpartners die daarna volgde. Als Serafina ongeneeslijk ziek wordt, verbreekt Odile haar toch al slechte relatie en trekt bij haar moeder in. Samen kijken ze veel naar het tv-spelletje waarin Freddy en Nick meedoen. Het valt Odile op dat haar moeder een ongewone fascinatie heeft voor Nick; zal Serafina haar zwijgen nog doorbreken voordat het te laat is?