Recensie: Kijk eens wat ik kan! RECENSIE

Recensie: Kijk eens wat ik kan! – Diverse auteurs

Kijk eens wat ik kan! is alweer het 9de boek in de reeks van voorleesbundels van uitgeverij Ploegsma. De verhalen zijn geschreven en getekend door bekende Nederlandse auteurs en illustratoren zoals Arend van Dam, Vivian den Hollander, Jeska Verstegen en Alex de Wolf. Sommige verhalen zijn speciaal voor de bundel geschreven, andere zijn eerder verschenen.

Kijk eens wat ik kan! is een verhalenbundel die bestaat uit 22 voorleesverhalen, 4 (verkorte) prentenboekverhalen en 3 versjes. De afwisseling is erg leuk, maar jammer dat de verhouding niet hetzelfde is. Er zijn iets te weinig versjes en prentenboekverhalen ten opzichte van leesverhalen. De lengte van de voorleesverhalen, 15-20 minuten per verhaaltje leestijd, zijn precies goed genoeg voor het slapengaan. Zeker voor jonge kinderen is het fijn dat het behapbaar is. Het is net niet te lang om de concentratie te verliezen. De verhalen hebben een kop en een staart wat prettig is zodat je een afgerond verhaal hebt. Elk verhaal eindigt positief zodat ze met een gerust hart kunnen slapen. Liggen de kinderen iets later in bed, dan kun je met de korte versjes en prentenboekverhaaltjes toch de dag afsluiten maar net iets korter, zo’n 5-10 minuten. Een evenwicht tussen die drie soorten verhalen had fijn geweest, zo haal je nog meer uit het boek.

Hoewel de verhalen geschreven zijn door verschillende auteurs gaan ze gelijk op qua schrijfstijl, waardoor het echt een bundel wordt en niet een reeks op zichzelf staande verhalen. Met onderwerpen zoals naar de kapper gaan, het potje/zindelijkheid, veters strikken, naar het strand, zwemles en voor het eerst naar de tandarts sluiten de verhalen goed aan bij de belevenissen van peuters en kleuters.

Favoriet is het verhaal van Saskia en Jeroen van Jaap ter Haar. Deze vrolijke tweeling sluit je direct in je hart. Ze zijn een tikkeltje eigenwijs en doen dingen die niet mogen, maar die onschuldigheid na afloop zorgt dat het hen snel vergeven wordt. In dit verhaal spelen ze kappertje en ze gaan druk aan de slag met de kapmantel en schaar. Knip, knip, ze blijven maar enthousiast doorknippen. Totdat er geen haar meer op hun hoofd zit. Mama schrikt zich een hoedje en neemt ze mee naar de echte kapper om te redden wat er te redden valt.

De Illustraties in Kijk eens wat ik kan! zijn kleurrijk, vrolijk en passend bij de doelgroep. Hoewel ze allemaal in verschillende stijlen getekend zijn vormen ze toch een geheel doordat alles met de hand is getekend en geschilderd (of digitaal met een handgetekende uitstraling) is.

Kijk eens wat ik kan! is een fijne voorleesbundel die zeer de moeite waard is. Om dagelijks voor te lezen voor het slapengaan, in peuterspeelzalen, school of de kinderopvang. Gegarandeerd veel voorlees- en luisterpret voor kleuters, peuters en voorlezers! Vanaf circa 3 jaar.

Bundels - Kijk eens wat ik kan!

1  2  3  4  5

Voor het eerst met de trein, naar de dierentuin en naar zwemles. Voor het eerst een cake bakken, op het potje gaan en bij opa en oma logeren. Alles is nog spannend als je het voor het eerst doet! In deze bundel staan verhalen en versjes van bekende auteurs en illustratoren over allerlei dingen die peuters en kleuters tegenkomen in het dagelijks leven. Een feest om voor te lezen en heerlijk om naar te luisteren.