Recensie: Mannen in mijn situatie RECENSIE

Recensie: Mannen in mijn situatie – Per Petterson

Mannen in mijn situatie is geschreven door de Noorse auteur Per Petterson. Petterson brak in 2003 internationaal door met Paarden stelen en werd in Noorwegen gekozen tot beste boek van het jaar. Mannen in mijn situatie is zijn nieuwste boek en gaat over Arvid, een achtendertigjarige man die net is gescheiden van zijn vrouw. Na zijn scheiding komt hij in een zwart gat terecht en weet hij niet meer wat te doen met zijn leven.

Arvid heeft na zijn scheiding geen doel meer in het leven en verkent het nachtleven van Oslo. In deze nachten zoekt hij troost bij andere vrouwen, maar de volgende dag voelt hij zich alleen maar leger en eenzamer. Per Petterson neemt je mee in het verwerkingsproces van Arvid. Door zijn roekeloosheid heeft hij nog weinig contact met zijn drie dochters. Zijn oudste dochter lijkt in de problemen te zitten en heeft hem nodig, maar kan hij die hulp bieden in zijn toestand?

Het is overduidelijk dat Arvid ongelukkig is met de scheiding en zijn vrouw mist. Niet al te lang voor zijn scheiding heeft hij een groot deel van zijn familie ook verloren bij een ongeluk met een boot. De eerste hoofdstukken beslaan herdenkingen over zijn ex-vrouw Turid, en de gedachte waar het is misgegaan. Naar mijn mening is dit veel te langdradig, vooral nadat de ene na de andere herinnering wordt opgehaald. Petterson weet je niet mee te trekken in het verhaal, het verhaal heeft mij daarom niet gepakt.

Mannen in mijn situatie heeft nauwelijks een spanningsboog. Het begin daarentegen leek wel veelbelovend: Arvid wordt opgebeld door een verwarde Turid, die in de middle of nowhere staat, zonder kinderen. Waar is ze, en waar heeft ze de kinderen gelaten? Deze vraag lijkt onbeantwoord te blijven. Doordat de spreekzinnen geen aanhalingstekens bevatten, uit de ik-persoon wordt geschreven en bovendien veel alinea’s beginnen met “ik” vond ik dit boek geen fijne schrijfstijl hebben.

Mannen in mijn situatie is een aaneensluiting van gedachtes van een pas gescheiden man, die nog vol in het verwerkingsproces van zijn scheiding zit. Ik kon me weinig inleven in Arvid en zijn verhaal, maar wellicht is dit boek beter te lezen als je in een soortgelijke situatie zit, zoals de titel eigenlijk ook al duidelijk maakt.

Mannen in mijn situatie

Per Petterson

14 mei 2019

ISBN 9789044541557
    Uitgever De Geus
    320 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Arvid is 38 en net gescheiden. Hij rijdt wat rond in zijn Mazda, schuimt de kroegen van Oslo af en vindt daar zo nu en dan een vrouw die luistert naar zijn verdriet. Op zo'n nacht lijkt een nieuw begin mogelijk, maar de volgende ochtend voelt hij zich weer net zo eenzaam als hij in zijn huwelijk deed. Zijn drie dochters en ex-vrouw wonen in een huis waar geen enkel spoor van hun vroegere leven samen te bekennen is. Alleen Vigdis, zijn oudste dochter, begrijpt hem echt. Maar is hij in staat haar in zijn leven te houden?