Recensie: Zijn banaan RECENSIE

Recensie: Zijn banaan – Penelope Bloom

In Zijn banaan volgen we de journalist Natasha. Natasha is ontzettend onhandig en wordt daarom niet echt serieus genomen. Dan krijgt ze van haar baas de opdracht om undercover te gaan als stagiaire bij Galleon Enterprises om sappige roddels over de baas Bruce Chamberson te verzamelen. Wanneer ze daar aankomt eet ze een banaan op die in de kantine ligt, maar die eigenlijk voor Bruce bedoeld was. Bruce wordt kwaad, maar in plaats van haar meteen weg te sturen, neemt hij haar aan als stagiair om haar het leven zuur te maken. Langzaamaan beseft Natasha dat ze wat voor deze man gaat voelen, kan ze nu nog wel een artikel over hem schrijven?

Zijn banaan is een heerlijk guily pleasure boek voor tussendoor. De titel, die ontzettend dubbelzinnig is, klinkt ontzettend fout – en dat is het eigenlijk ook wel. Het boekje telt maar 190 pagina’s en het begin van het verhaal voelt daarom erg gehaast aan. Binnen 20 pagina’s heeft Natasha de baan als stagiaire al te pakken. De relatie tussen haar en Bruce voelt in het begin daarom ook erg gehaast. Zo zegt ze iets als ‘ik kan hem nooit peilen’, terwijl ze net één dag met hem werkt. Wanneer je eenmaal verder in het boek raakt, blijkt dat de auteur Penelope Bloom de karakters toch wat meer heeft uitgediept dan je in eerste instantie zou verwachten. Bruce is bijvoorbeeld ontzettend netjes en hij heeft een strak schema. Zo moet hij om 10 uur ’s ochtends een banaan eten. En dan niet zomaar een banaan, nee, een banaan die perfect rijp is. De banaan moet niet te groen zijn en ook geen bruine vlekken hebben. Ook maakt Bruce nooit twee keer dezelfde fout. Langzaamaan krijg je als lezer te horen waarom Bruce is zoals hij is. We krijgen een inkijkje in zijn verleden, waardoor het karakter toch wat driedimensionaler wordt. Uiteraard is dit genre boeken niet bedoeld voor een uitgebreide karakterstudie, maar het is wel fijn als de karakters levendig van de pagina’s af spatten.

Penelope heeft een fijne schrijfstijl met af en toe humoristische momenten. Doordat de auteur schrijft vanuit zowel Natasha als Bruce krijg je een goed beeld van beide karakters. Natasha is een enorme chaoot en ze loopt in zeven sloten tegelijk, terwijl Bruce het tegenovergestelde is en juist extreem netjes is. Het is leuk om deze twee tegenpolen aan het werk te zien en het zorgt dat de karakters en hun relatie interessant blijven.

Zijn banaan is een heerlijk boek voor tussendoor, je hebt het zo uit! De karakters zijn leuk genoeg om je voor 200 pagina’s mee te vermaken, maar worden niet genoeg uitgediept om je daadwerkelijk echt te raken. Toch stoor je je als lezer hier niet aan, omdat dit boek hier ook niet voor bedoeld is. Het is echt een boek puur bedoeld voor vermaak en in die opzet is het dan ook zeker geslaagd. Omdat ik toch boeken in dit genre heb gelezen die er meer uitspringen kan ik dit boek niet meer dan 3 hartjes geven.

Recensie: Zijn banaan – Penelope Bloom

Verboden vruchten 1 - Zijn banaan

1  2  3  4  5

Deel 1 van de Verboden vruchten-serie

Eindelijk is het gelukt: Natasha krijgt haar allereerste serieuze opdracht als businessjournalist. Dit is haar grote kans om te bewijzen dat ze meer is dan een klunzige flapuit: ze mag Gallean Enterprises infiltreren om geruchten over corruptie te onderzoeken. Het enige wat ze hoeft te doen om binnen te komen is door CEO Bruce Chamberson aangenomen worden als stagiaire. Kat in 't bakkie.

Totdat blijkt dat Bruce de knapste man is die Natasha ooit heeft gezien. En hij haar vlak voor het interview op heterdaad betrapt met een banaan in haar hand. Een banaan met zijn naam erop in dikke vette viltstiftletters. Hoe gaat ze zich hieruit redden?