Recensie: De verminkte koning RECENSIE

Recensie: De verminkte koning – Leigh Bardugo

Nikolai Lantsov kwam gehavend uit de strijd tegen de Duisterling. Hij draagt nog steeds de sporen op zijn lichaam en in hem woedt een donkere kracht die hij steeds moeilijker onder controle kan houden. De jonge koning van Ravka is echter vastbesloten om zijn land te beschermen tegen een nieuwe oorlog. Daarvoor moeten allianties gesloten worden en moet er wellicht zelf een bruid worden gekozen. Eerst moet hij echter het monster dat in hem huist zien te overwinnen, dus trekt hij met stormblazer en bevelhebber Zoya Natzyalenski en Yuri,  een monnik die wellicht inzicht kan bieden, door het rijk op zoek naar een oplossing.

De verminkte koning is het eerste deel in een nieuwe duologie van Leigh Bardugo rond Nikolai Lantsov. Nikolai is een bekend personage voor de lezers van de Grisha-trilogie en speelde een kleine rol in Kraai en Koninkrijk, het tweede deel van de vorige duologie rond Kaz Brekker. Naast Nikolai spelen een hoop oude bekenden een rol in het verhaal. Nina Zenik, David Kostyk en Dzjenya Safin zijn bijvoorbeeld ook van de partij.

De gebeurtenissen in De verminkte koning zijn geworteld in de gebeurtenissen uit de eerdere boeken en er wordt regelmatig naar verwezen. Het kan dan ook zeker geen kwaad om de boeken op volgorde te lezen, maar ook zonder deze voorkennis is het een erg genietbaar verhaal. Leigh Bardugo heeft immers een universum geschapen waarin de lezer meteen meegezogen wordt. Ravka spreekt tot de verbeelding en ook de Fjerdaanse omgeving komt tot leven. Begrippen als khergud en jurda parem worden duidelijk genoeg uitgelegd om er een beeld van te krijgen en ze binnen het verhaal te kunnen plaatsen. De auteur heeft een levendige stijl en een voorliefde voor scherpe dialogen die doorheen alle hoofdstukken tot uiting komt. Hierdoor zit er een vleugje humor in De verminkte koning verscholen, al primeert het raadsel rond de aandoening van Nikolai.

Afwisselend komen Zoya, Nikolai en Nina aan het woord. Later in het verhaal wordt het perspectief van Isaak daar nog aan toegevoegd. Door steeds iemand anders te laten vertellen houdt Bardugo het verhaal spannend en gevarieerd. Ook de afwisseling van setting draagt daaraan bij. Het verhaal springt onder meer tussen hoofdstad Os Alta, Fjerda en de Onzee.

Net zoals Kaz Brekker in List en Leugens is Nikolai een charmant personage. Hij is snel met woorden en intelligent genoeg om politieke spelletjes te doorzien, daarnaast heeft hij ervaring op het slagveld en wil hij een betere koning zijn dan zijn vader. Zoya is in veel dingen het tegenovergestelde van de koning, ze is hard en heeft er geen interesse in geliefd te zijn en net daarom is Nikolai erg op haar gesteld. Nina Zenik die in Fjerda op missie is, probeert afscheid te nemen van haar geliefde en hem te begraven. Ze heeft het daar moeilijk mee, maar ze is ook gedreven om alle Grisha te helpen die ze kan. Het zijn personages die dwingen tot verder lezen en moeilijk los te laten zijn, ondanks de soms wat uitgesponnen hoofdstukken.

De verminkte koning is een fijne aanwinst voor de fans die al verslingerd waren aan het Grisha-universum en daarnaast is het ook gewoon een intrigerend YA-fantasy boek. De ontwikkelingen op het einde van het verhaal, Leigh Bardugo breek het hart van de lezer en zorgt voor een onverwachte wending, doen meteen verlangen naar het volgende deel en het is ontzettend jammer dat daar nog een tijdje geduld voor zal moeten worden uitgeoefend.

De Grishaverse 7 - De verminkte koning

1  2  3  4  5

Nikolai Lantsov heeft altijd al een talent gehad voor het onmogelijke. Niemand weet precies wat hij heeft meegemaakt tijdens de bloederige burgeroorlog in zijn land – en dat wil hij graag zo houden. Nu zijn vijanden zich verzamelen aan de verzwakte grenzen, moet de jonge koning een manier vinden om Ravka's geldkist te vullen, nieuwe allianties te vormen en de groeiende dreiging voor het eens zo grote Grishaleger stoppen.
    Maar elke dag wordt een duistere kracht in hem sterker, die alles wat hij heeft opgebouwd dreigt te verwoesten. Met de hulp van een jonge monnik en een legendarische Stormblazer reist Nikolai naar alle uithoeken van Ravka, om de diepste magie op te zoeken en zo de verschrikkelijke erfenis in zijn lichaam te verslaan. Hij zal alles moeten riskeren om zijn land en zichzelf te redden.