Recensie: Wie zwijgt RECENSIE

Recensie: Wie zwijgt - Leo Benedictus

Wie zwijgt is een huiveringwekkende thriller van Leo Benedictus. Het boek geeft een inkijkje in het leven van een stalker. Je volgt het verhaal van een manspersoon. Vanuit de ik-vorm heeft hij beschreven hoe hij zijn ‘subjecten’ volgt en hoe zijn daden af en toe een vreselijke wending krijgen.

Wie zwijgt begint in eerste instantie heel algemeen over een persoon die vertelt wat voor een persoon hij is. Maar al snel kom je er als lezer achter dat hij een stalker is en steeds een fascinatie ontwikkelt voor al zijn ‘subjecten’, zoals hij ze zelf noemt. Hij geeft alle ‘subjecten’ een nummer en gebruikt de voornamen. In Wie zwijgt wordt eigenlijk vooral ingezoomd op het verhaal van subject Frances. Zij heeft een succesvolle baan en op een dag valt het oog van de stalker op haar. Vanaf dat moment gaat het met Frances bergafwaarts en wordt zij ontslagen op haar werk omdat er een vreemde e-mail over haar is binnen gekomen. Ook verdwijnen er steeds mensen uit de omgeving van Frances zonder dat zij weet hoe dit kan. De schrijver van het boek vertelt dan hoe hij bepaalde dingen heeft gedaan en ook refereert hij steeds aan gebeurtenissen uit het verleden, bij zijn andere subjecten. Hierdoor ontwikkel je als lezer een soort empathie met de stalker en dit is erg eng om mee te maken. De stalker krijgt zelfs jou als lezer in zijn greep en je krijgt echt met hem te doen. Ik vond het zelf heel lastig om het boek weg te leggen, omdat ik steeds weer wilde weten tot wat de stalker nu weer in staat zou kunnen zijn. Dit boek stelde mij zeker niet teleur en steeds was ik vol verbazing en afgrijzen aan het lezen wat hij nu weer had gedaan.

Het enige nadeel aan Wie zwijgt is dat er niet altijd aanhalingstekens zijn geschreven wanneer een persoon iets zegt. Hierdoor was het soms voor mij niet helemaal duidelijk of iets een gedachte of een uitspraak was.

Concluderend heeft Leo Benedictus met Wie zwijgt een vreselijk spannende thriller geschreven. Een boek dat je achter laat met kippenvel en waar je nog vaak aan zult terug denken!

Recensie: Wie zwijgt - Leo Benedictus

Wie zwijgt

1  2  3  4  5

Wie zwijgt is een geraffineerde pageturner over een anonieme 'onderzoeker', zoals hij zichzelf noemt. De verteller erft een fortuin en besluit zijn leven te wijden aan het stalken van vrouwen. Na dossierkasten vol informatie te hebben verzameld van talrijke nietsvermoedende vrouwen raakt hij gefascineerd door Frances, een beeldschone carrièrevrouw. Hij beschrijft tot in detail hoe hij haar precies bestudeert, wat hij daarbij allemaal waarneemt, en dringt steeds verder haar leven binnen. Als lezer wil je niets liever dan mee in het verhaal, wat zorgt voor een merkwaardige overeenkomst tussen je eigen nieuwsgierigheid en de obsessie van de verteller.