Recensie: Als je blaft RECENSIE

Recensie: Als je blaft - Stefan Boonen

Als je blaft is een prentenboek van Stefan Boonen & Julie Vangeel over het moeilijke onderwerp van spanningen thuis. In dit verhaal volg je een dagje uit het leven van Max en zijn broertjes en zusjes. Zij zijn het zat dat er steeds ruzie is en bedenken een plan.

Als je blaft bevat een heel moeilijk onderwerp. Het is heel goed dat hierover prentenboeken worden gemaakt zodat je kinderen kan helpen. De hoofdpersonen in het boek zijn geen mensen, maar honden. Dit maakt dat het boek nét wat verder van de kinderen af zal staan en zij hierdoor wel dingen zullen herkennen, maar zonder dat het te confronterend en pijnlijk is. Ook staat er achterin het boek informatie voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Deze informatie is erg bruikbaar. Daarna kun je lezen waar je terecht kan als je zorgen hebt over een gezin. Het enige jammere is dat al deze adressen Belgisch zijn. Hier kan je dus als Nederlandse lezer weinig mee. Je zult dan zelf actief op zoek moeten gaan naar waar je naartoe kunt gaan.

De prenten in Als je blaft zijn mooi en laten de tweestrijd zien waarin de ouders zitten. Zo kunnen ze het samen niet vinden en zie je hen dan vaak boos kijken, maar daarentegen proberen ze het de kinderen zo goed mogelijk naar hun zin te maken door cadeautjes te kopen en leuke dingen te doen. Er zijn veel felle kleuren gebruikt in dit boek en dit maakt dat de prenten kinderen erg zal aanspreken. Ook is het een prentenboek zoals dit hoort te zijn: grote, duidelijke prenten en korte teksten. Hierdoor is het boek erg duidelijk. Naast de gezichtsuitdrukkingen van de ouders, zijn ook die van alle kinderen duidelijk weergegeven. Dit vormt een goede opening om met kinderen te bespreken hoe zij zich voelen in zo'n situatie.

Concluderend hebben Stefan Boonen & Julie Vangeel met Als je blaft een heel moeilijk onderwerp op een goede manier verwerkt in een prentenboek. Wanneer je te maken krijgt met kinderen in zo'n situatie zul je zeker dit boek moeten aanschaffen om kinderen op deze manier een stapje verder te helpen.

Recensie: Als je blaft - Stefan Boonen

Als je blaft

1  2  3  4  5

Het helpt niet als we de deur sluiten.Nee.Papa brult er dwars doorheen.Of als we onder het bed gaan liggen.Omdat mama met schoenen gooit.Zo kwaad is ze.Als je blaft is een verhaal over een gezin waar de spanningen soms hoog oplopen. Op een dag is het weer zover: een storm van roepen en gooien. Deze keer zijn de kinderen het beu. Het moet stoppen.Een boek voor ouders die met de grootste zorg en liefde hun kinderen opvoeden, en voor alle kinderen die hun ouders doodgraag zien.In samenwerking met Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen.