Recensie: Darlah RECENSIE

Recensie: Darlah - Johan Harstad

Wanneer drie jongeren meedoen aan een wereldwijde loterij en winnen, mogen zij voor een hele week, 172 uur, op reis naar de maan. Mia, Antoine en Midori, drie totaal verschillende jongeren, maken zich klaar voor de ruimtereis wanneer een oude man in een bejaardentehuis in Miami in paniek raakt. De bejaarde man heeft jarenlang op een post op een geheime luchtmachtbasis gewerkt en weet uit ervaring dat een nieuwe maanreis het einde van alles zou kunnen betekenen. Terwijl hij uit alle macht probeert om de wereld te waarschuwen, begint het aftellen..

Johan Harstad is een veelbesproken schrijver. Hij is doorgebroken met zijn roman Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? en werd een poos later, in 2018, bekroond met een enorme hoeveelheid lof en de Europese Literatuurprijs van dat jaar.

Toen ik net begon met lezen in Darlah, vond ik het zwarte balkje dat steeds achter 'Dr.' verscheen nogal verwarrend. Ik begreep niet goed waarom de naam werd afgeschermd. Achteraf werd het me wel wat duidelijker en de verwarring tijdens het lezen verdween al gauw. Het werd ‘normaal’ om over het zwarte balkje heen te lezen.

De personages uit Darlah zijn heel erg verschillend van elkaar, maar ze hebben allemaal een erg typerend karakter. De personages komen voor hete vuren te staan en weten zich daar niet altijd even gemakkelijk uit te worstelen. Dat maakt het verhaal realistisch en vaak ook erg herkenbaar. Wij als mensen lopen allemaal wel eens tegen problemen aan en daar is nu eenmaal niet altijd direct een oplossing voor beschikbaar.

De spanning loopt op naarmate het verhaal vordert en je gaat je uiteindelijk afvragen waarom er nu toch niemand luistert naar die man in het bejaardentehuis, terwijl hij toch duidelijk lijkt te weten wat er gaande is en wat de risico’s hiervan zouden kunnen zijn. Dat onbegrip zorgde ervoor dat je je als lezer toch wel een beetje begon te ergeren aan het verhaal, maar uiteindelijk bleek dat de spanningsopbouw van Johan Harstad te zijn. De spanningsopbouw is natuurlijk niet verkeerd, maar het werd eigenlijk net wat te langdradig , waardoor de lezer zich er toch wel in lichte mate aan kan ergeren.

Johan Harstad laat de lezer van Darlah ook aan het werk gaan met zijn eigen fantasie. Veel passages worden gedeeltelijk open gelaten, waardoor de lezer zich daar zelf een beeld bij zou kunnen vormen. Meestal is het wel erg fijn als er een gedeelte van het verhaal aan de fantasie van de lezer overgelaten wordt, zodat je meer verbondenheid kunt krijgen met het verhaal en de situaties die zich afspelen in het verhaal. Dat was hier ook niet anders. Ik heb ervan genoten om een eigen invulling te kunnen geven aan sommige situaties.

Andere situaties worden juist heel duidelijk uitgespeld en in deze situaties wordt niets aan het toeval overgelaten. Darlah staat ook boordevol mooie foto’s die gebeurtenissen en materialen in het verhaal verduidelijken, waardoor je ook als leek een compleet beeld hebt van het algehele plaatje.

Darlah is een aanrader voor iedereen, ook als je weinig interesse hebt in NASA en de maan, is dit waarschijnlijk toch een erg leuk boek om te lezen.  Een heerlijk verhaal waarbij feit en fictie verstrengelen met elkaar tot één geheel.

Recensie: Darlah - Johan Harstad

Darlah

Johan Harstad

5 maart 2019

ISBN 9789057599712
    Uitgever Podium
    380 pagina's

Podium

1  2  3  4  5

NASA organiseert een wereldwijde loterij: drie jongeren mogen een week, 172 uur, naar de maan. De gelukkige winnaars zijn Midori uit Tokio, Antoine uit Frankrijk en Mia uit Noorwegen. Terwijl deze drie zich opmaken voor de ruimtereis, raakt in een bejaardentehuis in Miami een oude man in paniek. Door zijn jarenlange post op een geheime luchtmachtbasis weet hij dat een nieuwe maanreis het einde van alles kan betekenen. Uit alle macht probeert hij de wereld te waarschuwen, maar het aftellen is al begonnen.

Johan Harstad schreef deze beklemmende pageturner als hommage aan films als Alien, Invasion of the Body Snatchers en Solaris. Het resultaat is een loeispannende roman met een onvergetelijk einde.