Recensie: Verleidelijk lekker RECENSIE

Recensie: Verleidelijk lekker - Madelein Kerseboom

In Verleidelijk lekker speelt Ilse, een journaliste bij Claire, de hoofdrol. Ze droomt al jaren van haar eigen column in het magazine en werkt keihard om door haar baas gezien te worden. Eindelijk komt haar droom uit: ze krijgt haar eigen column!

Het onderwerp werd door haar baas reeds gekozen, namelijk 'Ilses strijd tegen de kilo’s'. Zelf had ze niet het plan om af te vallen (ze was best tevreden met haar maatje L), maar voor haar eigen column doet ze alles. Ze probeert verschillende diëten en sporten uit (mét een knappe personal trainer) en schrijft daar wekelijks over in het magazine. Tijdens haar diëten en sportsessies door krijgt Ilse te maken met nog andere problemen… Zal het haar lukken om het hoofd boven water te houden?

Madelein Kerseboom schrijft bijzonder vlot in haar boek Verleidelijk lekker, wat natuurlijk een groot pluspunt is voor een chicklit! Ik las het boek zelf in één avond uit, maar ook wat tragere lezers zullen door dit boek heen vliegen. Je blijft enerzijds lezen omdat het zo vlot leest, maar ook omdat je steeds zeer benieuwd bent naar de rest van het verhaal en de conclusie van het boek. Je voelt je zo betrokken met Ilse dat je heel graag wil weten hoe het nu afloopt!

Er is één grote, duidelijke verhaallijn in het boek (die van de column van Ilse), maar die wordt doorspekt met nog andere verhaalimpulsen. Dat maakt dat er heel wat afwisseling zit in het boek en dat je je geen moment verveelt. Niet al die verhaallijnen zijn even diepgaand of worden even goed afgewerkt, maar dat stoorde niet in deze vlotte chicklit. Het einde van het boek is hartverwarmend. Het is niet alleen een gedroomd einde voor Ilse, maar het geeft ook een prachtige boodschap aan de lezer. Het is belangrijk dat zulke boodschappen in boeken verteld worden, of het nu literatuur, een kinderboek of een chicklit is!

Toch waren er ook enkele puntjes die minder realistisch overkwamen in
Verleidelijk lekker. Ilse heeft een maatje L (dus ze is zeker niet obees), maar toch wordt ze hard aangepakt door haar omgeving. Verschillende collega’s en vrienden geven haar gemene opmerkingen over haar figuur, zelfs al voordat ze haar column schreef. Dat zie ik niet zo snel gebeuren in het echte leven. Ook wordt Ilse soms erg stereotiep weergegeven. Ze is wat molliger, maar dat komt omdat ze nooit sport, heel de dag in de zetel ligt en veel koekjes eet. Het is jammer dat Ilse op die manier wordt voorgesteld aan het begin van het boek, want heus niet alle dames met een maatje L leven op die manier. Aan het einde van het boek wordt dit wel redelijk goed rechtgezet, al werpt het een kleine schaduw over het verhaal.

Verleidelijk lekker van Madelein Kerseboom is een chicklit die erg vlot wegleest. Hier en daar zijn er minder realistische elementen, maar dat hindert het leesplezier niet!

Verleidelijk lekker

1  2  3  4  5

Ilse Oldenbroek werkt voor het vrouwenmagazine Claire. Het is haar droom om een wekelijkse column te schrijven en ze is dan ook superblij als ze die kans krijgt. Maar er blijkt een addertje onder het gras te zitten. Het is namelijk niet de bedoeling dat Ilse het onderwerp van haar columns zelf bedenkt, dat heeft de redactie al voor haar gedaan: Ilses strijd tegen de kilo's!

Hoewel ze dit thema helemaal niet ziet zitten – zelf heeft ze niet zoveel problemen met haar gewicht – stort ze zich op het afvallen. Haar beste vriendin en huisgenoot Kim steunt Ilse met gezonde salades en haalt haar over om mee te gaan naar de sportschool, waar Kims vriend Stef lesgeeft. Het afvallen valt Ilse zwaar, maar voor een eigen column heeft ze alles over. En gelukkig is haar personal trainer Jasper, bij wie ze zich meerdere keren per week in het zweet werkt, een leuke bijkomstigheid.

Dan wordt Ilse gevraagd om een reportage te schrijven over Second Love. Als ze hiervoor zelf op date gaat, doet ze een schokkende ontdekking.