Recensie: De ontdekkingsreiziger RECENSIE

Recensie: De ontdekkingsreiziger - Katherine Rundell

Fred wil ontdekkingsreiziger worden. Als hij met drie andere kinderen en een oude piloot boven het Amazonegebied vliegt, kijkt hij dan ook zijn ogen uit. Niet veel later krijgt de piloot een hartaanval en stort het vliegtuigje neer. Alle vier de kinderen weten het te overleven. Maar het grote overleven begint pas echt als ze uit het vliegtuigje zijn gekropen. Zonder volwassenen om hen te helpen, in een oerwoud vol vreemde dieren en geen eten en drinken. Hun kans op redding wordt met de dag kleiner. En dan ontdekken ze dat iemand hen voor is geweest en dat ze misschien helemaal niet alleen in de jungle zijn…

De vier kinderen Fred, Constantia, Lila en haar broertje Max zijn op elkaar aangewezen. Fred is de hoofdpersoon en vanuit hem volgt de lezer het verhaal. Op een natuurlijke manier neemt hij de leiding op zich. Hij is inventief en ziet mogelijkheden, ook in stressvolle situaties. Maar ook natuurlijke leiders vinden bepaalde situaties spannend en hebben zo hun angsten. Dat geldt ook voor Fred. Toch weet hij zijn angsten te overwinnen en wordt hij een stevig baken voor de overige kinderen. Ook als lezer vestig je al je hoop op Fred. Katherine Rundell heeft de hoofdpersoon Fred zoveel kracht meegegeven, dat je als lezer voelt dat hij ervoor gaat zorgen dat ze weer heelhuids uit de jungle komen.

"Hij had nooit iets zo graag gewild als nu met het vlot de rivier afzakken om de X te vinden. Hij moest weten hoe het was om een ontdekkingsreiziger te zijn. Er zat nog een honger in zijn binnenste die niets met eten te maken had, maar met mogelijkheden en angst, samen met hoop."

Naast de vier menselijke hoofdpersonen, spelen ook dieren een grote rol in De ontdekkingsreiziger. Een oerwoud zit er natuurlijk propvol mee. Rundell bespreekt ze uitvoerig. Mieren, apen, piranha’s, bijen. De dieren zijn geen mensen gewend en soms erg gevaarlijk. Daar moeten de kinderen uit De ontdekkingsreiziger mee om leren te gaan. Ze kijken bij de dieren af hoe zij proberen te overleven.

""De mieren zwermden over de apenpoten naar boven, tot haar vacht zwart zag. Toen, heel snel, nog voor de mieren konden bijten, wreef de aap haar poten tegen elkaar.(…) De bijen zwermden woedend om haar heen, maar kwamen niet zo dichtbij dat ze konden steken. Lila zette ogen als schoteltjes op. ''Ik denk dat de bijen niet aanvallen door de geur op haar poten', zei ze. 'Het moet een afweermiddel zijn.'"

Voor de lezers is het ook leerzaam. Door de gedetailleerde omschrijvingen in De ontdekkingsreiziger weet je hoe de dieren eruit zien, hoe ze zich gedragen. Je krijgt een heleboel kennis, gratis en voor niets, zonder dat het er duimendik bovenop ligt. De ontdekkingsreiziger is zeker geen informatief boek, maar een super spannend leesboek dat toevallig ook heel leerzaam is.

Ook over het Amazonegebied kom je als lezer veel te weten. Katherine Rundell neemt je mee en laat je struinen door bossen en struiken, je beklimt rotsen en trotseert wilde rivieren. Het boek houdt je op het puntje van je stoel, want het gevaar ligt constant op de loer. Alleen door samen te werken en hun kwaliteiten te gebruiken maken  Fred, Constantia, Lila en Max een kleine kans de weg naar de bewoonde wereld terug te vinden. In De ontdekkingsreiziger moeten de hoofdpersonen logisch nadenken, situaties rustig overzien en dingen doen die ze eigenlijk niet durven.

Ik geef dit boek vijf hartjes. De ontdekkingsreiziger is een wild avontuur voor liefhebbers van natuur, dieren en een heleboel spanning.

De ontdekkingsreiziger

1  2  3  4  5

Na Feo en de wolven is er nu De ontdekkingsreizger van Katherine Rundell. Over vier kinderen die met een vliegtuig crashen en op een mysterieuze stad in de jungle stuiten. Opnieuw een betoverend avontuur van een veelvoudig bekroonde auteur.
    Vier kinderen overleven een crash in het Amazonewoud nadat de piloot aan een hartaanval is bezweken. Maar ze zijn ver weg van de bewoonde wereld, en dus van alle hulp. De jungle is een meedogenloze, maar tegelijk ook betoverende plek. Ze eten larven en een tarantula, redden een babyluiaard, klimmen in bomen en bouwen een vlot. Maar hun kans op redding wordt met de dag kleiner. Dan vinden ze een kaart waarop een stad staat aangegeven. Blijkbaar zijn ze niet de eersten op deze plek. Met hernieuwde hoop gaan ze op weg om de verloren stad te vinden…
    "Een geweldige leeservaring over een tijdloze ontdekkingsreis die lezers van 8 tot 88 zal bekoren.'
    Uit het Juryrapport van de Costa Children's Book Award 2017 over De ontdekkingsreiziger
    "Elk boek van Katherine Rundell is anders, elk boek is een avontuur. (…) Feo en de wolven is spectaculair!'