Recensie: Tante Geola - De ring van Wiebeldinges RECENSIE

Recensie: Tante Geola - De Ring van Wiebeldinges - Mark Tijsmans

“De dame wachtte. Ze wachtte al lang. In een vervelende, alles lamleggende stilte. Ze dronk uit een beker van een drankje dat ze zelf gebrouwen had. Ze vond het zo te zien niet erg lekker. Maar daarvoor dronk ze het ook niet. Dat ze precies dit drankje tot zich nam in het midden van de nacht had andere redenen... Ze schrok op toen er midden in de grote zaal vanuit het niets een groot vuur oplaaide. Een lange mysterieuze gestalte maakte zich uit de vlammen los.” – (blz 5)

Basje Bonje Bolleboos is wanhopig op zoek naar een manier om de vervloekte familiering van zijn vinger te kunnen krijgen en te trouwen met zijn vriendinnetje Tasje. Wanneer er plotseling een vreemd bericht aankomt bij zijn tante Geola begint er een nieuwe zoektocht en een nieuw avontuur voor Bas en zijn vrienden. Ook de gekke bewoners van het dorpje zijn terug, inclusief de geschiedenis van de voorgaande delen. Oude mysteries worden ontrafeld, en nieuwe vragen worden gesteld!

Mark Tijsmans weet in dit nieuwe, en laatste, deel weer een prachtig verhaal neer te zetten. Hij weet op een slimme manier de gebeurtenissen van Bas en zijn avonturen uit te leggen en te herhalen, zodat je makkelijk de draad kunt oppakken. Zelfs al zou je de eerdere boeken niet hebben gelezen, biedt Tante Geola - De ring van Wiebeldinges genoeg informatie en achtergrond voor de nieuwe lezers. Al is het natuurlijk zeker aan te raden de vorige boeken te lezen!

Oude personages worden op een leuke manier herontdekt en zelfs vragen en mysteries worden na een lange tijd opgelost. Tante Geola - De ring van Wiebeldinges zit gelukkig ook boordevol nieuwe, kleurrijke personages die je niet alleen aan het lachen maken maar ook de nodige twijfel opwekken. Met name Tante Geola’s achternicht ‘Bijouterie’ is een heerlijke verschijning die een groot geheim met zich mee brengt en voor de nodige verwarring zorgt. Met name de stukken tussen Geola en Bijouterie zijn ontzettend leuk om te lezen.

Bas en Tasje zijn duidelijk een stukje ouder dan in de eerdere verhalen, wat het extra leuk maakt voor de lezers die al bekend zijn met de avonturen van Bas en Tante Geola. De karakterontwikkeling wordt door de verschillende avonturen doorgetrokken en zo kun je als lezer meegroeien met de personages. Het boek is erg leuk om zelf te lezen, maar ook zeker geschikt als voorlees materiaal. De hoofdstukken zitten vol met nieuwe gebeurtenissen en het boek is lekker dik zodat je er lang van kunt genieten.

Terwijl het verhaal in een wat makkelijker taalgebruik geschreven is (zodat het voor verschillende leeftijden goed te volgen is), heb je nooit echt het idee dat je een saai kinderboek aan het lezen bent. Integendeel! Het verhaal van Tante Geola - De ring van Wiebeldinges is ontzettend spannend en zit vol met gekke woorden en gezegdes. Net als in de vorige boeken worden de hoofdstukken begeleid door gekke quotes en spreuken uit niet bestaande boeken en verhalen. Het verhaal zit vol met duistere magie en maffe belevenissen en is een heerlijk fantasievol avontuur.

Mark Tijsmans schrijft op een prettige, duidelijke en aangrijpende manier en zorgt ervoor dat het verhaal makkelijk te volgen is. Ondanks dit doelbewuste taalgebruik verveelt het nooit en weet je als lezer nooit wat er gaat gebeuren.  Het laatste avontuur van Bas Bonje is er zeker één om te lezen. Tante Geola - De Ring van Wiebeldinges is een heerlijk, grappig en boeiend boek met langverwachte antwoorden op oude vragen. Mark Tijsmans stelt zeker niet teleur in dit aangrijpende en hilarische laatste deel van de Bas Bonje Bolleboos trilogie!

Recensie: Tante Geola - De Ring van Wiebeldinges - Mark Tijsmans

Tante Geola: De ring van Wiebeldinges

1  2  3  4  5

Op het kasteel van tante Geola valt een brief in de bus van een verre achterachternicht, Bijouterie Van Wiebeldinges. Zij blijkt het zwaard van grootoom Serafijn in haar bezit te hebben. Tante Geola vertrouwt haar verre familielid niet en de kasteelbewoners besluiten Wiebeldinges een verrassingsbezoek te brengen. Zal Bas Bonje Bolleboos eindelijk tot ridder geslagen worden, zodat hij kan trouwen met zijn vriendinnetje Tasje? En zal hij die vervloekte gouden familiering eindelijk van zijn vinger kunnen krijgen?