Recensie: Alles voor jou RECENSIE

Recensie: Alles voor jou - Liane Moriarty

Bestsellerauteur Liane Moriarty is na het daverende succes van Grote kleine leugens en Het geheim van mijn man terug met een gloednieuw pareltje, namelijk Alles voor jou. Een titel die op het eerste gezicht een zoetsappige indruk maakt, maar niets is minder waar. Al vanaf de eerste bladzijde ben je gefascineerd door hypnotherapeut Ellen, haar nieuwe vriend Patrick en… zijn ex! Saskia heeft de breuk met haar grote liefde nooit kunnen verwerken en volgt Patrick overal waar hij gaat. Ellen is zo gefascineerd door haar motieven dat ze haar wel eens zou willen ontmoeten. Wat ze alleen niet weet, is dat ze Saskia al kent.

Net als de kleurrijke cover al doet vermoeden, is Alles voor jou van Liane Moriarty een feestje om te lezen. Je kunt een grote portie liefde en feelgood verwachten, maar ook originaliteit en zelfs flink wat spanning. Het beroep van hoofdpersoon Ellen is alles behalve alledaags en dit maakt haar een erg interessant personage dat je steeds beter wilt leren kennen. Ik vind het vooral knap van de schrijfster dat ze hypnose als rode draad door het verhaal heen laat vloeien, zonder dat het zweverig of ongeloofwaardig wordt.

Wat Alles voor jou naast romantisch ook heel spannend maakt, is de aanwezigheid van stalker Saskia. Zij komt afwisselend met Ellen aan het woord, zodat je als lezer inzicht krijgt in het leven en de gedachtegang van beide vrouwen. Ellen ziet Saskia als een interessant ‘projectje’ en niet zozeer als een enorme stoorfactor in Patricks leven. Hij doet er nogal luchtig over, dus zo’n diepgaande relatie zullen ze wel nooit gehad hebben. Saskia daarentegen denkt daar heel anders over. Patrick en zijn zoontje Jack waren haar hele leven. En daarom benijdt ze Ellen en wil ze alles - maar dan ook alles - van haar weten. Het is heel intrigerend om te lezen hoe het perspectief van deze drie personages afgewisseld wordt zonder te weten wie er gelijk heeft. Of misschien hebben ze allemaal wel gelijk, de waarheid is tenslotte subjectief als het om de liefde gaat.

Niet alleen is het uitzonderlijk dat zowel het slachtoffer van stalking als de stalker zelf aan het woord komen, maar ook is het heel bijzonder dat je je als lezer in beide personages kunt inleven. Dat heeft alles te maken met de grondige uitwerking van de personages en de objectieve schrijfstijl van de auteur. Het enige minpuntje aan dit boek is de oppervlakkige relatie van de drie hoofdpersonen met de mensen om hen heen. Familieleden en vrienden komen nauwelijks aan bod en als ze op het toneel verschijnen, zijn ze eigenlijk niet meer dan een figurant.

Samenvattend is Alles voor jou een verrassend liefdesverhaal vol humor en sarcasme, dat serieuzere onderwerpen zoals de dood en verdriet ook niet schuwt. Te romantisch voor een thriller, maar zeker te spannend voor een doorsnee chicklit. Hoe dit nieuwste boek van Liane Moriarty dan ook genoemd mag worden, het verdient zeker een plaatsje op ieders must-read boekenlijst van 2019.

Alles voor jou

1  2  3  4  5

Ellen O'Farrell werkt als hypnotherapeut in het excentrieke strandhuis dat ze van haar grootouders heeft geërfd. Op haar tumultueuze relatiegeschiedenis na, heeft ze een fijn leven. Al zou ze inmiddels weleens iemand willen tegenkomen die bij haar blijft. Wanneer ze Patrick ontmoet heeft ze goede hoop: hij is knap, vrijgezel, heeft een baan én hij vindt haar ook leuk. Maar dan komt het gevreesde moment: hij moet haar iets vertellen.

Ellen is voorbereid op het ergste, maar wordt verrast. Het blijkt dat Patricks ex-vriendin hem stalkt.
    Dat vindt ze eigenlijk wel interessant. Ze heeft een relatie met iemand die het waard is om gestalkt te worden. Ook is ze gefascineerd door de motieven van deze vrouw. Ze zou haar eigenlijk weleens willen ontmoeten.

Ellen weet dit niet, maar ze heeft haar al ontmoet.