Recensie: Elvis en Jones RECENSIE

Recensie: Elvis en Jones - Jeroen van Koningsbrugge en Marie-Claire Witlox

Elvis en Jones is het eerste kinderboek van auteursechtpaar Jeroen van Koningsbrugge en Marie-Claire Witlox. Het boek is opgedragen aan hun beide kinderen Valerie Jones en Salomon Elvis. Zij en Amsterdam, waar het gezin woont waren de grote inspiratiebron voor dit boek.

Elvis en Jones wonen in hartje Amsterdam en vinden op een dag een roestig, oud doosje op zolder. Daarin zit een brief van Otto en Hannah, de kinderen die in 1967 in hun huis woonden. De aanwijzingen op het briefje zijn de start van een spannende speurtocht. Zullen ze het mysterie oplossen?

De schrijfstijl van Van Koningsbrugge en Witlox is ongecompliceerd, vlot met weinig poespas waardoor het makkelijk weg leest. Er is gekozen om echt op de speurtocht te concentreren waardoor het verloop van het verhaal met vaart en veel spanning leest. Desalniettemin wordt tussendoor een fijne thuissituatie geschetst van een lieve vader en moeder en vrolijke buurvrouw, wat warmte en gezelligheid uitstraalt en een goed voorbeeld geeft voor jonge kinderen. Rust, aandacht en liefde in een gezin is zoveel belangrijker dan haastige ouders die van werk naar activiteit en terug rennen. De karakters van Elvis en Jones, hun emoties en onderlinge goede band (geen ruzie tussen de kinderen maar een goede samenwerking) komen ruim aan bod, waardoor er sympathie voor de twee ontstaat en je echt wilt dat ze er in slagen om het mysterie op te lossen!

Elvis en Jones is mooi verzorgd met een harde kaft en leeslint, de opmaak is ruim met een grote prettige leesletter, wat het erg geschikt maakt voor kinderen (vanaf 8-9 jaar) om zelf te lezen. De grijstoon illustraties van Kim White vullen de tekst goed aan. De aanwijzingen staan op getekende briefjes waardoor het ‘speurtocht-gegeven’ nog meer gaat leven. De korte hoofdstukken hakken het verhaal in overzichtelijke stukjes waardoor het ook heel geschikt is om voor te lezen voor wat jongere kinderen, vanaf een jaar of 6.

Elvis en Jones is een superspannend, vlot en eigentijds boek, geschikt voor speurneuzen vanaf 6-10 jaar. Maak na afloop samen met je kinderen een eigen speurtocht. Schrijf de aanwijzingen op briefjes en laat het afspelen in en rondom jullie eigen huis net als bij Elvis en Jones. Succes en veel spanning gegarandeerd!

Elvis & Jones

1  2  3  4  5

Elvis en Jones wonen in een oud huis in het centrum van Amsterdam. Hun vader is rechercheur bij de politie en hun moeder is kunstschilder. Op een dag vinden ze een roestig oud doosje op zolder. Daarin zit een brief, die in 1955 is geschreven door een meisje genaamd Hannah. Op de dag van haar verhuizing heeft ze een speurtocht gemaakt voor de kinderen die na haar in haar geliefde huis zullen komen wonen. Voor Elvis en Jones dus!

Broer en zus aarzelen geen moment en besluiten de aanwijzingen uit de brief op te volgen, ook al vindt Elvis het best spannend om 's nachts bij volle maan zijn kamer uit te sluipen en moet Jones steeds héél nodig plassen als ze nerveus is. Het is het begin van een spannende zoektocht die leidt naar een stokoude misdaad die hun vader nodig moet oplossen...

Elvis & Jones is een spannend verhaal over twee stoere kinderen en een oude misdaad, met een mooie bijrol voor de stad Amsterdam!