Recensie: De ketting RECENSIE

Recensie: De ketting - Adrian McKinty

“Je kind is gekidnapt. De enige manier om haar terug te krijgen is losgeld betalen – en een ander kind kidnappen. Je bent nu onderdeel van de Ketting.”

Adrian McKinty heeft met De ketting een adembenemend en aangrijpend verhaal geschreven. Het pakt je vanaf het begin en laat je niet meer los. Tijdens het lezen van dit verhaal lijkt het wel of je zelf onderdeel bent van de ketting.

De dochter van Rachel is ontvoerd op het moment dat Rachel voor de uitslag van een borstkankeronderzoek onderweg is naar het ziekenhuis. Ze krijgt de opdracht om losgeld te betalen en een ander kind te ontvoeren. Het is een onderdeel van een ketting. Haar dochter wordt pas vrijgelaten als de moeder van haar ontvoerde kind een ander kind ontvoert heeft en losgeld betaald heeft. Er is geen tijd te verliezen en daarom besluit Rachel gelijk in actie te komen. Lukt het Rachel om haar dochter terug te krijgen? En wat zal ze daarvoor moeten doen?

Adrian McKinty heeft een prettige schrijfstijl. Je vliegt door de korte hoofdstukken heen en het begint gelijk spannend. Omdat het goed voor te stellen is, dat je als ouder totaal wanhopig bent als je kind ontvoerd is, kan je je goed inleven in de hoofdpersoon. Je hoopt dat het haar lukt om een ander kind te ontvoeren, zodat ze haar dochter terug krijgt. Als je daarover nadenkt is het te gek voor woorden dat je achter het plan staat en merk je dus al snel dat er in dit spel alles geoorloofd is om het tot een goed einde te brengen.

De ketting heeft een basis die erg herkenbaar is. Iedereen kent vast die kettingbrieven (van vroeger), waarbij je de brief door moet sturen naar anderen omdat het anders ongeluk brengt. Waar die brieven nog heel onschuldig zijn, is het verhaal in de ketting een ware nachtmerrie. Al snel merk je dat het niet afgelopen is als je je kind weer terug krijgt, je blijft onderdeel van de ketting en je kunt nog regelmatig betrokken raken als er een zwakke schakel toegevoegd is aan de ketting. Hierdoor blijft het niet alleen spannend, maar is het ook onzeker wat er allemaal zal kunnen gebeuren.

De ketting heeft 2 delen. In het eerste deel lezen we de ontvoeringen en de daarbij behorende obstakels. Aan het eind van het deel vraag je je af wat het verhaal nog spannender kan maken. Voor je gevoel zal het afgelopen moeten zijn en heb je dus geen idee wat het volgende deel te brengen heeft. Deel 2 is echter net zo spannend of misschien nog wel spannender. Adrian McKinty heeft verschillende verrassingseffecten in het verhaal zitten en daardoor blijf je vastgeketend zitten aan het verhaal. Het is werkelijk adembenemend spannend en je hebt geen idee waar het verhaal heen zal gaan. Doordat de lezer meer weet dan de hoofdpersonen loopt de spanning, waar mogelijk, nog verder op. Je zit dan ook echt bijna nagelbijtend van de spanning de hoofdstukken door te lezen.

De ketting is een origineel, gruwelijk spannend verhaal. Het pakt je vanaf het begin en laat je pas op het einde los. Het verhaal heeft meerdere verrassende wendingen, waardoor je betrokken blijft. De personages zijn op een goede manier neergezet en de prettige schrijfstijl zorgt er voor dat je door het verhaal getrokken wordt. Je hebt het gevoel dat je zelf onderdeel geworden bent van de ketting en hoopt dat er een manier is om de ketting te verbreken. Maar zal dit er ook zijn? Of zullen ze altijd achterom moeten kijken of er gevaar op de loer ligt?

Zelfs na het lezen van dit verhaal blijft het in je hoofd zitten. Een ongelooflijk aangrijpend verhaal dat niet anders verdient dan de 5 dikverdiende hartjes!

Recensie: De ketting - Adrian McKinty

De ketting

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het is een ochtend als alle andere. Rachel Klein zet haar dochter af bij de bushalte en begint aan haar dag. Maar een telefoontje van een onbekend nummer verandert alles. De beller vertelt Rachel dat haar dochter vastgebonden en gekneveld op de achterbank van zijn auto ligt. Als ze haar ooit weer wil zien, moet ze losgeld betalen en een ander kind ontvoeren. Dit is geen gewone kidnapping: de beller is zelf een moeder wier zoon is ontvoerd en als Rachel niet doet wat haar wordt gezegd, zullen beide kinderen sterven.

Rachel maakt nu deel uit van De Ketting, een oneindig en ingenieus plan dat ouders verandert in criminelen – en iemand heel rijk maakt. De regels zijn eenvoudig, de morele keuzes onmogelijk: vind snel geld, zoek een eigen slachtoffer en bega een vreselijke daad waarvan je 24 uur geleden nog dacht dat je er nooit toe in staat zou zijn.

De genieën achter De Ketting weten dat ouders alles voor hun kinderen overhebben. Wat ze niet weten is dat zelfs de sterkste ketting maar zoveel druk kan verdragen... tot hij breekt.