Recensie: De Tovenaars van ooit : De Heksenval RECENSIE

Recensie: De Tovenaars van ooit : De Heksenval - Cressida Cowell

Cressida Cowell's De Tovenaars van ooit : De Hekensenval is het tweede deel van de nieuwe kinderboekenserie van deze schrijfster die ook verantwoordelijk is voor de bekende serie Hoe tem je een draak.

Cressida Cowell’s serie De Tovenaars van Ooit zijn werkelijk heel aantrekkelijke boeken voor jeugd vanaf 9 à 10 jaar en zeker enorm motiverende boeken voor jeugd om eens meer te gaan lezen. Het begint er al mee dat de boeken uitbundig geïllustreerd zijn, ook al zijn ze voor de wat oudere jeugd. Verder staan er kris kras door de boeken heen opmerkingen gemaakt door de anonieme verteller, rechtstreeks gericht tot de lezers en dat is uitdagend en intrigerend. Ook dat houdt de aandacht vast. Lezen blijkt leuk te zijn!

In deel 1 De Tovenaars van Ooit maakten we kennis met Xar, de niet- magische zoon van Oppertovenaar Encanzo en met Wens, de jongste dochter van Krijgerkoningin Sychorax. Ooit bestond er overal op de Britse Eilanden magie. Toen kwamen de mensen, krijgers in ijzeren harnassen vanaf het vaste land. Het enige waar magie geen vat op heeft is ijzer. De krijgers vochten eerst tegen de kwaadaardige heksen en samen met de goedaardige tovenaars vernietigden ze alle heksen. Maar toen keerden de krijgers zich af van de tovenaars en andere magische wezens, want ze haten magie. De tovenaars en de anderen trokken zich terug in de donkere bossen want ze willen niets met elkaar te maken hebben. Tovenaars krijgen als ze dertien worden hun magie, maar bij Xar gebeurt dit maar niet. Zijn plan om magie af te dwingen valt verkeerd en hij bevrijdt per ongeluk een heks en raakt besmet met een ‘heksenvlek’, oftewel kwaadaardige magie. Wens, Priem, Xar en zijn hele entourage van elfen en wezens, waaronder zijn beschermer Calibrand, de sprekende kraai, moeten de heks weer zien te vangen.

Het verhaal van Tovenaars van Ooit : De Heksenval is net zo spannend. Het slaat een paar maanden over, nadat Xar en Wens in deel 1 dachten dat ze de Koningsheks hadden verslagen in de ‘Kamer van Magieverwijdering’. Maar krachtige magische wezens hebben meerdere levens en de Koningsheks is weer tot leven gebracht. Dit heeft ook Wens ondervonden, want zij stierf en kwam weer tot leven, want het blijkt dat deze wat vreemde prinses ook dertien is en ineens magie kreeg, hele krachtige magie zelfs. Ze had het altijd al in zich, want ze kan ijzeren voorwerpen levend maken, dat deed ze onbewust al met Lepel. Ze heeft dus magie die op ijzer werkt en dat is heel zeldzaam. Ze was bij geboorte al een oog kwijt en draagt een ooglapje, maar nu blijkt dat ze een magisch oog heeft en het ooglapje moet de magie afschermen. Een vreemde situatie dus voor een prinses van een volk dat magie haat. Haar zeer strenge moeder koningin Sychorax lost het dilemma op door simpel te zeggen: ‘hier spreken wij nooit meer over’. Ondertussen is Xar opgesloten in het ‘heropvoedingsinstituut’ Grommelpiek, want terwijl zijn vader, broer en hun leger op zoek gaan naar de ontsnapte Koningsheks, komen de Dreuds Xar halen, want Xar gebruikt de heksenmagie en dat is ten strengste verboden. Wens begrijpt dat ze samen met Xar de Koningsheks moeten zoeken en vernietigen. Ze vindt een spreuk en als Xar ontsnapt uit Grommelpiek en Wens en Priem weer de benen nemen uit het Kasteel, gaan ze samen met hun vrienden de ingrediënten zoeken om de Koningsheks in de val te kunnen lokken. Ze hebben er alleen niet op gerekend dat de heksen ook een val zetten.

De teksten en opmerkingen in De Tovenaars van Ooit: De heksenval worden kris kras door het ‘gedrukte’ verhaal heen gezet in ‘geschreven’ letterstijl. Door de afwisseling in de vorm verliezen de kinderen niet de aandacht vanwege de eindeloze rijen keurig geprinte lettertjes. Op bijna iedere bladzijde staan illustraties, in een wat ruwe stijl, maar je blijft kijken en ontdekt dan dingen die je eerst niet gezien hebt. Het blijft boeien. Kinderen vragen om beeld en ze gaan bijna altijd voor de boeken met illustraties. De combinatie zoals sommige schrijfsters maken en die Cressida Cowell zeker maakt, is dus ideaal. Illustraties houden de aandacht vast! Om eerlijk te bekennen vind ik het als volwassene ook veel leuker als ik een boek lees met foto’s of illustraties erin.

Cressida Cowell’s manier van schrijven is vlot en vol humor. Het is heel toegankelijk voor kinderen zonder kinderachtig te zijn. De karakters van de personages worden beschreven met een uitleg, zodat het voor kinderen ook goed duidelijk wordt gemaakt waarom de personages zo zijn en waarom ze vaak anders reageren dan gedacht. Zelfs als tienjarige heb je wel door waarom Xar zich zo opstandig gedraagt en waarom Wens zo vervreemd is van haar moeder. Kinderen kunnen een band opbouwen met deze personages en op die manier ook leren dat de dingen niet altijd zo zijn als ze in de eerste instantie lijken. Ook wordt heel mooi uitgelegd dat ouders het ook niet altijd makkelijk hebben en dat zij meer verantwoordelijkheden hebben en keuzes moeten maken wat prioriteit heeft en wat kan wachten. En dat ze het soms zelf ook niet weten…

Het zijn ook best ingewikkelde karakters, volop in ontwikkeling. Xar gedraagt zich puberaal en is eigenlijk ook wel erg egoïstisch en zeer impulsief. Hij heeft niets met regels en let ook niet op details, waardoor eigenlijk alles fout loopt. Maar uiteindelijk doet hij toch iets goeds voor een ander. Het blijkt dat zijn structurele ongehoorzaamheid hem zelfs kan beschermen tegen de poging van de Koningsheks om Xar volledig in zijn macht te krijgen. Wens komt er achter waarom ze zich altijd een buitenbeentje heeft gevoeld en ze ontdekt dat haar ijskoude ongevoelige moeder, misschien toch wel wat liefde en warmte in zich heeft.

En over liefde gesproken, ook bij pubers gaat dat spelen, alleen verklapt de anonieme verteller ons al dat ‘liefde’ voor de nodige problemen zal gaan zorgen. Encanzo en Sychorax hebben duidelijk een verleden met elkaar dat niet goed afgelopen is. De legers van de Krijgers en van de Magische wezens komen niet tot een nieuw gezamenlijk begin, zoals Wens en Xar hopen, maar de wapenstilstand wordt verlengd. Tijd voor de kinderen om wat meer volwassen te worden. Maar ook daar gaat niet alles, zoals gedacht. Priem kijkt naar Wens, maar Wens kijkt naar Xar en Xar kijkt alleen naar zichzelf.

Wens en Xar beginnen in te zien dat het niet erg is om ‘anders’ te zijn en ze beginnen te begrijpen dat je niet zo krampachtig hoeft te zorgen dat je in het plaatje past. Het thema van Cressida Cowell's De Tovenaars van Ooit : De Heksenval komt dankzij de verteller mooi naar voren: ‘jullie moeten geloven dat de wereld kan veranderen; betoveringen kunnen werken en mensen kunnen hun eigen verhaal schrijven.’

Maar de Koningsheks is nog steeds een gevaar….  Kortom, stof genoeg voor een spannend vervolg op De Tovenaars van Ooit : De Heksenval. Om al het voorgaande geef ik ook dit boek zeker 5 hartjes. Het is een absolute aanrader en een super leuke manier om kinderen te motiveren eens een boek te pakken in plaats van een tablet. Ik kijk dan ook uit naar deel 3 van deze leuke spannende reeks van Cressida Cowell.

De Tovenaars van Ooit 2 - De heksenval

1  2  3  4  5

De avonturen in De Tovenaars van Ooit van Cressida Cowell (bekend van Hoe tem je een draak) gaan verder in De heksenval. In dit tweede deel neemt de auteur-illustrator je opnieuw mee naar de magische wereld van een tovenaarszoon en een krijgersdochter.

Xar is een Tovenaar en Wens is een Krijger. Ze hebben van hun ouders geleerd elkaar te haten als gif. Maar wanneer hun paden elkaar kruisen, zijn ze tot elkaar veroordeeld. En ze hebben elkaar harder nodig dan ooit, want de heksen met zwarte magie zijn teruggekeerd. Langzaam maar zeker verspreiden ze zich door het land, en ze lijken onverslaanbaar. Wens en Xar hebben de perfecte heksenval gevonden: een toverdrank. Maar er ontbreekt nog één ingrediënt…