Recensie: Het mes RECENSIE

Recensie: Het mes - Jo Nesbø

Het mes is de twaalfde thriller van Jo Nesbø met Harry Hole in de hoofdrol. Hole, een politieagent verslaafd aan de drank, wordt geconfronteerd met een groot persoonlijk drama. Daarnaast komt ook Svein Finne vrij uit de gevangenis, de veroordeelde serieverkrachter en -moordenaar die jaren geleden door Hole gearresteerd werd. Zou Finne wraak willen nemen op Hole? Of heeft Hole zelf onvergeeflijke dingen gedaan? Geteisterd door geheugenverlies als gevolg van zijn alcoholverslaving, probeert hij de waarheid te achterhalen.

Harry Hole is een apart personage op alle vlakken. Hij wordt omschreven als een combinatie van lelijk en knap. En qua karakter is hij een politieagent waar zijn collega’s niet echt op kunnen rekenen, maar daarnaast is hij wel de beste die er is. Iemand vol tegenstrijdigheden dus. Dat zorgt er ook voor dat de lezer even de tijd nodig heeft om dit personage te accepteren. Toch leert Jo Nesbø je om Hole te accepteren en zelfs te appreciëren doorheen het verhaal.

Naast Harry Hole komen nog enkele andere personages aan bod in het verhaal. Echt voeling krijg je echter niet met hen, Nesbø beperkt zich bij het uitdiepen van karakters voornamelijk tot Harry Hole. Zijn pijn kan je dan ook echt voelen doorheen het boek. Ook al heb je geen andere boeken uit de serie gelezen, toch krijg je een band met de aparte Hole. Zijn pijn en verdriet lopen als een rode draad doorheen de pagina’s.

Als titel van het boek is Het mes een evidente keuze. Ongeveer alle misdaden die in dit boek gepleegd worden gebeuren met een mes. Ook Svein Finne, de verkrachter op vrije voeten, heeft een voorliefde voor messen om zijn slachtoffers te bedreigen. Dat zorgt ervoor dat bijna iedereen in het boek wel eens verdacht wordt. Op deze manier schreef Nesbø ook dit toch wel dikke boek van meer dan 500 pagina’s. Al vrij snel in het verhaal lijkt het plot volledig opgelost en lijken de overige pagina’s slechts bladvulling. Maar steeds opnieuw wordt een mogelijke dader naar voor geschoven om dan uiteindelijk toch naar een andere piste in het onderzoek te gaan. Wanneer je Het mes leest moet je er dus wel van houden om op het verkeerde spoor gezet te worden door de auteur. Dat zorgt er echter voor dat je niet echt kan meezoeken naar de eigenlijke dader.

Wat Nesbø ook gedetailleerd omschrijft zijn de aangrijpende scènes, zoals Svein Finne die zijn slachtoffers uitzoekt en verkracht. Deze worden gruwelijk omschreven zodat je de pijn van het slachtoffer bijna kan voelen. Al worden de personages niet erg uitgediept in Het mes, op dit punt scoort de auteur dan wel heel goed.

Een onverwacht plot waarbij je continu op het verkeerde been gezet wordt, gruwelijke scènes en een bijzonder tegenstrijdig hoofdpersonage; dit allemaal samen vormt de basis voor deze sterke thriller. Het mes lees je zo snel mogelijk uit om te weten hoe het verhaal nu juist in elkaar zit, en alle informatie die leidt tot de ontknoping laat je best gewoon op je afkomen.

Recensie: Het mes - Jo Nesbø

Het mes

1  2  3  4  5

Onderdeel van de serie Harry Hole.

Harry Hole is terug naar waar het ooit begon. Hij is weer aan de drank, Rakel heeft hem verlaten, voorgoed dit keer, en hij woont opnieuw op zijn oude adres aan de Sofia Gatan. De politie in Oslo biedt hem een baan aan, maar hij mag alleen nog cold cases onderzoeken. Als na meer dan tien jaar gevangenis Svein Finne, de serieverkrachter en -moordenaar, weer op vrije voeten komt, is Hole ervan overtuigd dat hij opnieuw zal toeslaan.

Het is slechts de opmaat van een veel grotere ramp. Want wanneer hij op een dag in zijn appartement ontwaakt na een nacht vol alcohol, ontdekt Harry dat hij besmeurd is met bloed. Het is het begin van een nachtmerrie die erger wordt dan hij ooit kon dromen. De briljante, onnavolgbare politieagent Harry Hole is terug en in de greep van de moordenaar die hem al zijn hele loopbaan achtervolgt.